Studentenverenigingen aan de slag met Arboregels

De Arboregels gelden sinds 1 januari 2002 ook voor vrijwilligersorganisaties. Een forse kostenpost voor de studentenvereniging. Door mee te liften met het TU-contract kon de cursus bedrijfshulpverlening voor een voordelige prijs.

Vanaf 1 januari 2002 vallen alle vrijwilligersorganisaties onder de Arbowet. Kort gezegd houdt deze in dat een ruimte en de werkzaamheden daarin verricht aan een aantal wettelijke veiligheidseisen dienen te voldoen. Monique de Groot, lid van Studentenraadspartij Oras, heeft zich de afgelopen maanden beziggehouden met deze Arbokwestie. ,,Er zijn twee zaken die geregeld moeten worden. Er moet een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) plaatsvinden en daarnaast moet een deel van de leden een Bedrijfshulpverlenings-cursus (BHV-cursus) bij de brandweer volgen. Deze cursus kost echter per persoon ongeveer 295 euro. Als je dan 12 mensen wilt opleiden, zijn dat aanzienlijke kosten voor een vereniging.”

Eerst werd de AMD van de TU Delft benaderd, die zich voor de TU bezighoudt met de Arboregels. Hoewel de dienst zeker bereid was de studenten hiermee te helpen, bleek dat dit juridisch de TU voor problemen zou zetten. De Groot: ,,De universiteit zou dan verantwoordelijk worden voor de naleving van de Arboregels in de verenigingen. Dat vond het college van bestuur % terecht – te ver gaan.”

Het overleg met het AMD en het college van bestuur resulteerde echter in een andere oplossing. De studentenverenigingen mogen voor de BHV-cursus meeliften met het contract dat de TU met de brandweer heeft. ,,Dat bleek een aanzienlijke besparing, want nu kost een cursus slechts 79 euro per persoon. Een van de voorwaarden van de Arbowet is dat iedere avond een gediplomeerde BHV’er aanwezig is. De verenigingen hebben besloten om het bestuur op te leiden omdat een van hen iedere dag op de vereniging rondloopt.”

En de RI&E? ,,We zijn nog bezig om de te bekijken of door het gezamenlijk laten uitvoeren van een RI&E dat eventueel goedkoper kan.”