Wetenschap

Studententeam AeroDelft wil industrie opschudden

AeroDelft en vliegtuigfabrikant Airbus gaan samenwerken aan ‘de grootste uitdaging in de luchtvaart’: emissieloos vliegen op waterstof. Dat maakten ze onlangs bekend.

Rob Postma (Airbus Nederland) en Wouter van der Linden (AeroDelft) samen op weg naar vliegen op waterstof. (Foto: AeroDelft)

Op 12 oktober 2022 tekenden Wouter van der Linden, teammanager van studententeam AeroDelft, en Rob Postma, CEO van Airbus Nederland, een partnerschap in onderzoek naar vliegen op waterstof.

‘De overeenkomst benadrukt het streven van Airbus naar een CO2-vrije luchtvaartsector’, aldus het persbericht. ‘De samenwerking met een studententeam verzekert de uitwisseling van kennis tussen industrie en studenten.’

Hoe gaat zoiets in z’n werk? Delta belde met Joseph Michaels, bachelorstudent luchtvaart- en ruimtevaarttechniek en chief of partnerships bij AeroDelft. De verbinding is beroerd, want hij is met de trein op weg naar een grote waterstofexpositie in Bremen.

Michaels: “We werken samen met mensen van Airbus aan verschillende systemen. Een belangrijk onderdeel is het systeem voor vloeibare waterstof. In onze opleiding hoor je weinig over waterstof, dus we leren nu samen met de industrie, onze toekomstige werkgevers. Vaak stromen mensen vanuit zo’n project door naar de industrie. Behalve kennisoverdracht draait het dan ook om gekke ideeën te introduceren binnen de luchtvaartindustrie die uit zichzelf tamelijk conservatief is.”

AeroDelft heeft verklaard dat ze alleen met groene waterstof willen werken, afkomstig uit duurzaam opgewekte elektriciteit. Geldt dat ook voor Airbus?

“Daar kan ik geen commentaar op geven. Ik kan wel bevestigen dat AeroDelft zich vastlegt op het gebruik van groene waterstof.”

Jullie hebben voor volgend voorjaar een vlucht met een schaalmodel op gasvormig waterstof aangekondigd. Hoe staat het daarmee?

“Dat loopt voorspoedig. De elektrische aandrijving op gasvormig waterstof met een brandstofcel functioneert nu op de werkbank. Het is verder een kwestie van inbouwen in de drone en testen.”

Voor de volgende stap, een 2-persoons vliegtuig op waterstof, moeten jullie toestemming hebben van de Rijksluchtvaartdienst neem ik aan. Hoe gaat dat?

“We zijn in gesprek met de inspectie leefomgeving en transport (IL&T) en we streven naar toelating als een experimenteel toestel.  Toelating van waterstoftechnologie in de luchtvaart is een onderwerp waar vijf van onze engineers nu aan werken. Persoonlijk had ik liever gezien dat wij ons op de technologie konden toeleggen en dat de industrie de certificering oppakt. Wij maken immers geen producten, we pionieren een schone technologie.”

Eerder schreven we:

Wetenschapsredacteur Jos Wassink