Studentenschaatsland

Delftse schaatsers houden focus ondanks verdwenen ritten en korfballers blij met tweede plaats op NSK.
Nieuwjaarsborrels, dikwijls gekoppeld aan nieuwjaarstoernooitjes (of andersom, dat is niet altijd even duidelijk) alom dezer dagen, bij de diverse aan de TU gelieerde sportverenigingen.

ELS, voluit Effe Lekker Schaatsen, deed het op 9 januari. Borrelen dan, de schaatsen bleven in het vet. De leden zullen voldaan hebben teruggeblikt op het overmatige clubgroen dat de podiumplaatsen bevolkte tijdens het Interuniversitaire toernooi (IUT) op 13 december op de Jaap Edenbaan in Amsterdam. Geen gebrek aan superlatieven in de terugblik daarop, op de site van het organiserende Skits. Er vielen warme woorden als ‘heerlijke winteravond’, ‘ouderwetse schaatssfeer’ en ‘gezelligste baan van Nederland’.

‘De meest sfeervolle baan van Nederland‘, schamperde columnist Jules op de clubsite van ELS. De beginnende clubcoach (‘Anderen naar een snelle tijd schreeuwen, rondeborden omhooghouden die niet worden bekeken, ritten missen omdat het te snel gaat’) benoemde het toernooi na deze editie ook meteen maar tot het (netjes gezegd) ‘slechtst georganiseerde IUT in studentenschaatsland’.

“We waren weer met veel én we hadden wat recht te zetten”, hintte Jules naar de zwakke clubprestaties van een jaar eerder. Skits deed er echter alles aan om de Delftse toppers uit hun concentratie te halen: “Door de wedstrijd met drie kwartier te laten vertragen. Of door de startlijst drie keer aan te passen, namen te veranderen, ritten te laten verdwijnen. Alles werd uit de kast getrokken.” Maar de ELS’ers hielden de focus, zoals dat in hedendaags sportjargon heet. Sportzaken noteerde in de verschillende categorieën behalve een aantal maal brons en zilver ook driemaal Delfts goud voor Luuk van Vliet (heren C, 500 en 1000 meter), Menno Huigsloot (heren B, 500 en 1500 meter) en Jesper Voorendt (heren A, 500, 1500 meter). Het volgende IUT is op 27 januari in Eindhoven.

Bij de nieuwjaarsborrel van Paal Centraal, hofleverancier van de TU-afvaardiging op het eind december gehouden NSK korfbal, zal er ongetwijfeld ook heel wat af gebluft zijn over de prachtige tweede plaats die op de finaledag in de Rotterdamse Topsporthal werd behaald. Na winst op de Erasmus Universiteit en RU Groningen traden de Delftse studenten als poulewinnaar in de finale aan tegen de lerarenopleiding CALO Zwolle. De spanning werd in deze wedstrijd al snel door de Zwollenaren verdreven. Na een 10-5 ruststand hield de Overijsselse ploeg haar voorsprong ook na de pauze in stand om uiteindelijk met 16-11 te zegevieren. TU Delft mocht zich de op een na beste van Nederland noemen.

Tips? Jimmy.tigges@hetnet.nl