Studentenraad zet vraagtekens bij schetsontwerpen

Al te forse personeelsreducties bij onderzoek- en onderwijsondersteuning en onderwijs- en studentenfaciliteiten bedreigen een volwaardige uitvoering van de nota ‘Focus op Onderwijs’, vindt de studentenraad.

De studentenraad is altijd positief geweest over de nieuwe koers zoals die vorig jaar is gepresenteerd in de nota ‘Focus op Onderwijs’. Uitgangspunt van de nota: aantrekkelijk onderwijs, goede faciliteiten en een intensievere begeleiding moeten voorkomen dat talentvolle studenten onnodig afhaken of te lang over hun studie doen. Zo kan de TU Delft hoger scoren op onderwijs.

Nu dreigt de reorganisatie van de ondersteunende diensten roet in het eten te gooien. De studentenraad is bang dat door de reorganisatie straks niet genoeg ondersteuners beschikbaar zijn om de onderwijsvernieuwing handen en voeten te geven.

De raad heeft kritiek op het schetsontwerp voor onderzoek- en onderwijsondersteuning, waar in totaal tien tot vijftien procent fte’s moeten worden ingeleverd. De raad erkent dat de voorgestelde nieuwe structuur het mogelijk maakt om met minder mensen dezelfde ondersteuning te bieden als nu, maar wijst erop dat voor het uitvoeren van ‘Focus op Onderwijs’ juist weer extra personeel nodig is. “Een reductie in fte’s (…) is een illusie, of ‘Focus’ is een illusie”, concludeert de studentenraad.

Ook over het schetsontwerp voor onderwijs- en studentenfaciliteiten (totale reductie: minus 20 tot 25 procent) is de raad ‘niet erg enthousiast’. Een reductie van 35 procent op de onderwijsstaf lijkt bijvoorbeeld (alweer) te botsen met de uitvoering van ‘Focus op Onderwijs’. En de studentenraad stoort zich aan de manier waarop in het schetsontwerp een vermindering van 25 procent bij de studieadviseurs is onderbouwd. Het schetsontwerp hamert op ‘duidelijke taakstelling en focus op kerntaken’, zonder te onthullen wat die kerntaken van de studieadviseurs zijn. De studentenraad wil dat zij én het platform van studieadviseurs een inbreng krijgen bij het definiëren van deze kerntaken. (JP)