​Studentenraad wil verplichte studiekeuzecheck

Verplicht de studiekeuzecheck voor eerstejaars studenten. Daarvoor pleit de studentenraad. Het college van bestuur wil meer maatregelen tegen studieuitval bekijken.

Een studentenraad die pleit voor een verplichting. Dat kom je aan de TU niet vaak tegen, maar afgelopen week wel. Het gebeurde tijdens een overleg met het college van bestuur na een presentatie van onderzoeksbureau ResearchNed over de studiekeuzecheck (skc).

Het bureau concludeerde na landelijk onderzoek dat als aankomende universitaire studenten verplicht meedoen aan een studiekeuzecheck, ze in het eerste jaar minder vaak uitvallen. Na een verplichte deelname strandde 18 procent in plaats van 27 procent bij niet deelnemen aan een studiekeuzecheck.

De studentenraad (sr) noemde het daarom ‘verstandig’ om de studiekeuzecheck aan de TU uit te breiden. Juist de minder gemotiveerde studenten zouden hierbij betrokken moeten worden omdat die als eerste uitvallen, aldus de sr. Nu is de check nog vrijwillig. De raad wil dat de TU breder kijkt dan naar een ingangseis ‘7 voor wiskunde B’, omdat de universiteit daarmee laatbloeiers kansen zou ontnemen.

Uitval daalt geleidelijk

Collegelid Anka Mulder wees erop dat uit het onderzoek ook bleek dat de uitval bij de meeste universiteiten sinds collegejaar 2009-2010 geleidelijk was gedaald. “Het is lastig te zien welke maatregel effect heeft gehad. Wij hebben toen ook het bindend studieadvies (bsa) ingevoerd. Het aantal studenten dat zich voor 1 februari liet uitschrijven, groeide bij ons daarna enorm.”

In collegejaar 2015-2016 haakte achttien procent van de eerstejaars studenten voortijdig af, zestig procent kreeg een positief bsa en twintig procent een negatief bsa. Mulder noemt de uitval ‘behoorlijk hoog’ en wil daarom niet alleen naar de studiekeuzecheck kijken, maar ook naar andere maatregelen. “De studiekeuzecheck is een behoorlijke investering, ik wil kijken of die het waard is.”

Wiskunde-B-eis

Voordeel van een verplichte check is volgens de raad dat die per student persoonlijker en optimaler is. Mulder zei dat een wiskunde-B-eis óók effect heeft. “Onze studenten zijn geen proefkonijnen. Het heeft geen zin een maatregel in te voeren als we weten dat andere ook effect hebben.”