Studentenraad wil kiesdrempel instellen

Bij de volgende verkiezingen moet een partij minstens eenmaal de kiesdeler halen, vindt de studentenraad. De studentenraad wil het kiesreglement veranderen. Om een zetel te bezetten zou een kleine studentenpartij voortaan evenveel stemmen moeten halen als het aantal waarop de kiesdeler is vastgesteld.

br />
Bij de laatste verkiezingen voor de studentenraad haalde Project Blauw een zetel met negentig procent van de kiesdeler. Als het aan enkele leden van de studentenraad ligt, wordt dit in de toekomst onmogelijk.

Er waren afgelopen dinsdag, tijdens de interne vergadering van de studenten, nog wel verschillen van mening over de hoogte van de kiesdrempel. De Aag-leden vonden vijftig procent van de kiesdeler voldoende voor een zetel, omdat ‘halven nu eenmaal naar boven afgerond worden’. Enkele studenten van Oras waren het hier niet mee eens, en vreesden een gebrek aan draagvlak. ,,Een stem op een kleine partij zou dan tot tweemaal zoveel waard zijn als een stem op een grotere partij”, was de argumentatie.

Aag stelde eveneens voor om lijstunies mogelijk te maken. Bij een lijstunie worden de restzetels van de verbonden partijen onderling verdeeld, en komen dus niet ten goede aan een derde partij. Bij de afgelopen verkiezingen kwam Project Blauw als eerste in aanmerking voor een restzetel. Bij een lijstunie was dit niet mogelijk geweest omdat de zetels dan verdeeld zouden zijn tussen Aag en Oras.

De raad werd het niet eens over een inperking van het aantal studentenpartijen dat mag deelnemen aan de verkiezingen. De voorstellen voor verandering van het kiesreglement worden voorgelegd aan het college van bestuur. Project Blauw was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.