Studentenraad wil fonds voor studieomzwaaiers

De studentenraad wil garantiemaanden voor studenten die in hun eerste jaar overstappen naar een andere universiteit. De studentenraad (SR) vindt dat de universiteiten van Delft, Rotterdam en Leiden samen met de Haagse Hogeschool een fonds moeten oprichten voor switchende studenten.

Met dit plan moet de angst voor een vroege overstap weggenomen worden. Studenten laten zich hiervan nu weerhouden omdat ze studiefinanciering ontvangen voor de nominale duur van hun studie.

Volgens Marc Numann van de SR komt het plan voor garantiemaanden de Delftse aanmeldingscijfers ten goede. Veel eerstejaars zouden bang zijn voor de moeilijke Delftse propedeuse, en het risico van een overstap in de loop van het jaar niet durven nemen. Een gevolg van die zware propedeuse is bovendien dat switchende studenten wel vertrekken uit Delft, maar bijna nooit hier naartoe komen.

Het voorstel van de SR is naar het college van bestuur gezonden. Collegevoorzitter De Voogd zou positief staan tegenover het idee.

De studentenraad (SR) vindt dat de universiteiten van Delft, Rotterdam en Leiden samen met de Haagse Hogeschool een fonds moeten oprichten voor switchende studenten. Als die binnen een jaar na aanvang van de studie besluiten over te stappen naar een andere instelling, krijgen ze uit dit fonds de ontbrekende studiefinanciering betaald.