Studentenraad wil Engels in masterfase

De voordelen van Engels in de master wegen op tegen de nadelen, vindt de studentenraad. Maar de universiteit gaat tot nu toe te laconiek om met de invoering.

/strong>

Engelstalig onderwijs bereidt studenten voor op de arbeidsmarkt en de wetenschapswereld, stelt raadslid Bastiaan de Ruiter. ,,Daarom zijn wij voor invoering van het Engels in de masterfase, al is een college in het Engels waarschijnlijk minder efficiënt.”

‘Maar ondanks dat het college elke mogelijkheid aangrijpt om te verkondigen dat de TU kiest voor Engelstalig onderwijs zijn er tot nu toe geen concrete acties ondernomen’, schrijft de raad in een brief aan de rector. Een slechte zaak, vindt de raad, want voorwaarde is dat de invoering goed gebeurt. Met de brief vragen de studenten dan ook om aandacht voor de kwestie.

Belangrijke voorwaarden voor de invoering van Engels is training voor docenten en studenten, stelt de raad. De taalvaardigheid van docenten zou getoetst moeten worden voordat ze college mogen geven. En studenten zouden feedback moeten krijgen op hun eigen vaardigheden, zodat ze zonodig zelf taalonderwijs kunnen volgen.

De raad wil dat de TU deze randvoorwaarden opneemt in het beleid. Ook een update van de Gedragscode buitenlandse taal is nodig. De code is toegesneden op de MSc-opleidingen voor buitenlanders, niet op TU-brede Engelse masters. Bovendien zou elke faculteit een projectplan moeten opstellen voor de invoering van het Engels. In dit plan moeten de financiële, personele en organisatorische consequenties beschreven staan. ,,Want die mag je niet onderschatten, al gaat de universiteit daar nu laconiek mee om”, aldus de raad.