Studentenraad wil brug slaan tussen faculteiten

De studentenraad wil dat derdejaars studenten van verschillende faculteiten met elkaar gaan samenwerken. Afgestudeerden die over de grenzen van hun vakgebied kunnen kijken hebben, volgens de studentenraad (sr), in het bedrijfsleven een streepje voor.

Als voorbeeld geeft AAG-partijlid Floriske van Geest een samenwerkingsverband tussen industriële ontwerpers en de elektrotechniek-student. ,,Zij kunnen heel goed gezamenlijk werken aan een mobiele telefoon. Hierdoor leren ze hun eigen vakgebied in zijn context plaatsen, beter met elkaar te communiceren en bedenken ze mogelijk een nieuwe manier van onderzoek.”

De studentenraad wil dat het multidisciplinair onderwijs als keuzevak in de vorm van projecten wordt aangeboden. ,,Wij willen dat de projecten verplicht gesteld worden, maar dat is nu nog niet mogelijk vanwege het curriculum”, aldus Van Geest. In hun voorstel bedenken willekeurige mensen de projectthema’s. Ieder die een goed idee heeft, kan dit indienen op een virtueel marktplein. Daarna buigt een commissie zich over het geheel en kijkt of het nuttig en haalbaar is.

Volgens Van Geest hebben docenten al positief gereageerd op het virtuele marktplein. ,,Veel docenten hebben ideeën die ze nooit uitgevoerd hebben. De eilandstructuur van de TU is hiervoor de reden. Ze wisten niet wie ze moesten aanspreken om hun plan uit te voeren.” Het voorstel is vorige week ingediend bij het college van bestuur. Meestal duurt het drie maanden voordat het cvb tot een besluit is gekomen, aldus Van Geest.

Afgestudeerden die over de grenzen van hun vakgebied kunnen kijken hebben, volgens de studentenraad (sr), in het bedrijfsleven een streepje voor. Zij kunnen methodes van anderen goed inschatten en deze combineren met eigen methodes. Reden genoeg, vinden de studenten, om een plan te bedenken waarin de ontwikkeling van het multidisciplinair onderwijs centraal staat. Het plan past volgens de studentenraad goed bij het bachelor-mastermodel, dat in september 2002 wordt ingevoerd.