Studentenraad vraagt aandacht voor internationals

De studentenraad heeft veel vragen over de gevolgen van de coronamaatregelen van de TU Delft. De eerste online vergadering met het college van bestuur liep erdoor uit.

Studenten op de campus, vlak voordat de coronamaatregelen ingingen en studenten thuis moesten blijven. (Foto: Lucas de Leeuw)

Dat de coronacrisis voor iedereen goed voelbaar is, is inmiddels een bekend verhaal. Hoogleraren, professoren en andere TU-medewerkers kampen met de verhoogde werkdruk die digitaal onderwijs en werken vanuit huis met zich mee brengen. Studenten zitten op hun beurt in de rats over de kwaliteit van digitaal onderwijs en het al dan niet online doorgaan van belangrijke tentamens. Ook financiële perikelen worden steeds urgenter. Studenten moeten nog steeds aan hun vaste lasten voldoen, terwijl veel van hen hun inkomen kwijt zijn door het wegvallen van bijbanen of flexwerk.

Internationale studenten uiten steeds vaker zorgen over hun eigen financiële situatie. Studenten van buiten de Europese Unie betalen bijvoorbeeld meer collegegeld dan hun Nederlandse en Europese studiegenoten. Door de coronacrisis is het moeilijker geworden om aan deze financiële verplichtingen voldoen. Zo zijn sommigen studenten niet alleen hun bijbaan kwijt, maar is ook het inkomen van hun ouders weggevallen. Huur, levensonderhoud en periodieke collegegeldbetalingen lopen ondertussen gewoon door.

‘De TU is gebonden aan wet- en regelgeving’

Tijdens de eerste online overlegvergadering met het college van bestuur vroegen studentenraadsfracties Lijst Bèta en Oras aan vicerector magnificus Rob Mudde wat de TU Delft doet om internationale studenten en uitwisselingstudenten bij te staan. Volgens Mudde is het vrijwel onmogelijk om deze studenten financieel tegemoet te komen, omdat de TU “is gebonden aan wet- en regelgeving”. Alleen in individuele gevallen kan de TU studenten financieel te hulp schieten. “Maar studenten die door de coronacrisis in de problemen komen, tellen niet als individueel geval”, aldus Mudde.

Uitwisselingsstudenten die vanwege coronacrisis studievertraging oplopen of andere problemen hebben, kunnen volgens Mudde alleen bij hun eigen onderwijsinstelling aankloppen.

Ook het verloop van de huidige tentamenperiode kwam tijdens de overlegvergadering ter sprake. Docenten hebben in korte tijd schriftelijke tentamens moeten omzetten naar een digitaal alternatief. Voor studenten was het vaak pas laat duidelijk welke tentamens doorgingen en welke werden uitgesteld, stelden Oras en Lijst Bèta. Mudde verwacht dat de tentamenperiode van Q4 minder chaotisch zal verlopen omdat docenten en andere medewerkers lessen kunnen trekken uit de tentamenperiode van Q3.