Studentenraad twijfelt over samenwerking met hbo

De studentenraad vreest dat de schakelprogramma’s voor hbo’ers die doorstuderen in Delft het niveau van de masters zullen schaden.

De studentenraad heeft gisteren voorlopig negatief geadviseerd over de overeenkomsten die de TU heeft gesloten met de TH Rijswijk en de Haarlemse opleidingen scheepsbouwkunde en luchtvaarttechnologie (Hogeschool Inholland).

De wederzijdse curriculumaanpassing stemt de sr niet gerust: hbo-studenten die de master instromen zouden in de praktijk de vrije keuzeruimte vooral gebruiken om ‘deficiënties’ weg te werken. Daar is de master niet voor, oordeelt de raad, die vindt dat het curriculum niet mag veranderen vanwege hbo-studenten. Daarnaast is de sr bang dat het delen van computerplekken en practicumzalen in het nadeel van TU-studenten zal werken.

Collegelid Paul Rullmann toont zich verbaasd over deze ‘koudwatervrees’. ,,We gaan niet de soep verdunnen, inhoudelijk noch qua capaciteit.” Toepassingen in het curriculum zullen met name van de hbo-kant moeten komen, aldus Rullmann. ,,Aan onze kant kan ik me goed aanpassingen voorstellen die geen verlaging van het niveau betekenen.” En over het delen van faciliteiten: ,,In de overeenkomsten staan dat we zullen kijken wat we kunnen delen. In het business plan zal blijken hoeveel er valt er te delen.” De sr lijkt na deze uitleg tevreden.

Overigens wil de TU de TH Rijswijk bij voorkeur onderbrengen in een bestaand gebouw op de TU-campus: Rijswijk zelf heeft liever een nieuw gebouw nabij Bouwkunde. De kans bestaat dat in het laatste geval een (gedeelte van) een sportveld moet worden opgeofferd.