​Studentenraad TU: stop extra studiekosten

De TU gaat inventariseren of studenten tegen veel extra studiekosten aanlopen. Volgens de studentenraad komen er met enige regelmaat klachten over binnen.

Verplichte laptops, boetes voor het wegblijven bij practica en kosten voor boeken die nodig zijn om een softwarelicentie te krijgen. De studentenraad (sr) is er niet voor en kaartte het maandag 9 maart aan in een overleg met het college van bestuur. Volgens de raad moet onderwijs aan de TU niet afhankelijk zijn van andere gelden dan de 1950 euro aan collegegeld.

Collegelid Anka Mulder zei de indruk te hebben dat de TU nu juist een van de universiteiten is die er behoorlijk goed op letten, maar dat er wel eens uitzonderingen zijn. Als voorbeeld kwam het wiskundeonderwijs ter sprake waar een licentie nodig is voor My Matlab. Studenten moeten daarvoor een boek kopen, waarna ze toegang krijgen tot een online portal voor het maken van tussentoetsen die meetellen voor het examen. De sr vindt dat niet goed.

Docenten bleken al bij de dienst Onderwijs & Studentenzaken te zijn geweest om dit op een andere manier aan te bieden. Bekeken wordt hoe zijn daarin tegemoet kunnen worden gekomen.

De sr zei dat boetes voor het niet tijdig inschrijven voor tentamens of het niet verschijnen op practica onwettig zijn volgens juristen van studentenorganen, maar dat de TU meent dat die wel wettig zijn. “Het is maar net hoe je de wet interpreteert”, zei sr-voorzitter Jeroen Delfos.

Mulder vindt dat het om een gevoel van redelijkheid gaat. “Moet een student verplicht een bepaalde laptop kopen? Nee. Wel is het normaal een goede laptop te hebben voor je studie, dat is niet onredelijk. Wij zijn een technische universiteit en willen innovatief lesgeven, daar hoort een laptop bij. Mag een docent voorschrijven een boek te kopen? Ja, logisch. Bij een licentie kunnen we kijken naar een handiger oplossing.”

Als een boete niet mag van de wet, zo zei Mulder, dan moet de TU die niet opleggen. “Wel inschrijven voor een practicum en niet komen, vind ik iets anders. Labs zijn hartstikke duur. Als van de honderd studenten er maar twintig komen opdagen, kost dat zeer veel geld.” Ze wilde echter eerst zien hoe groot het probleem is en bepaalt daarna of ze met beleid komt.