Studentenraad TBM klaagt college aan

Studenten van de faculteit TBM hebben beroep aangetekend tegen het cvb-besluit om het faculteitsreglement af te keuren. ProtestDe studentenraad van Techniek, Bestuur en Management heeft de Haagse onderwijsjurist Pors ingeschakeld in een conflict met het college van bestuur.

Het faculteitsreglement van TBM is opgesteld door decaan Sol, met instemming van de studentenraad. Meinke Schouten van de TBM-studentenraad: ,,Het college is het niet eens met het instemmingsrecht over het onderwijsbeleidsplan en adviesrecht over het profielrapport van de hoogleraren”. Daarnaast is het college ook niet akkoord met het voornemen van de faculteit om de bevoegdheden over het Onderwijs- en Examen Reglement (OER) te verdelen tussen de studentenraad (sr) en de studentenkamer (het sub-facultaire deel van de sr).

De studentenraad van TBM heeft de gerechtelijke stap in een brief gemeld aan de groepsraad, het college van bestuur en de raad van toezicht. Het hoofd juridische zaken van de TU, mr. J. Krul, was hiervan afgelopen dinsdag nog niet op de hoogte. Hij wil niet in detail ingaan op de bezwaren van het college. ,,Ik weet niet of dit de juiste rechtsgang is”, zegt Krul. ,,De afwijzing van reglementen door het college is gebaseerd op strijdigheden met de wet en afspraken in de groepsraad.” In de groepsraad zouden decanen en college overeengekomen zijn om te streven naar uniformiteit voor alle faculteiten.

Decaan Sol van TBM erkent die afspraak, maar zegt dat het reglement van zijn faculteit al ruim voordien was opgesteld. Sol onthoudt zich van commentaar over de actie, maar vindt niet dat hij buiten deze zaak staat. ,,Ik heb begrip voor de standpunten van de studenten”, zegt hij. ,,Maar ik vind het ook heel verstandig dat het college één lijn wil trekken.”

De studentenraad van TBM verwacht ‘binnen enkele weken’ een hoorzitting van de geschillencommissie. Deze deed eenmaal eerder een uitspraak; het ging toen om de keuze voor een medezeggenschapsstelsel in Enschede. De studenten werden destijds niet in het gelijk gesteld.

Protest

De studentenraad van Techniek, Bestuur en Management heeft de Haagse onderwijsjurist Pors ingeschakeld in een conflict met het college van bestuur. Het college keurde onlangs een deel van het faculteitsreglement van TBM af. Een van de redenen was een te grote inspraak van studenten. In samenspraak met Pors is beroep aangetekend bij de landelijke geschillencommissie in Woerden. Deze commissie is ingesteld om uitspraak te doen in kwesties rond de invoering van de Modernisering van de Universitaire Bestuursstructuur (MUB) aan de universiteiten. Het is de eerste keer sinds de invoering van de MUB dat Delftse studenten beroep aantekenen tegen een beslissing van het college.