Studentenraad stelt voorwaarden aan BSA

Hoewel de studentenraad naar eigen zeggen nog steeds ‘principieel tegen’ is, neemt zij geen juridische stappen tegen het bindend studieadvies. In plaats daarvan komen de studenten met een lijst met twaalf randvoorwaarden die moeten zorgen voor een ‘geslaagde invoering’.

“Onze advocaat vertelde ons dat het op basis van alleen een principieel bezwaar lastig is om een rechtszaak te winnen”, vertelt Menno van der Kamp van studentenpartij Oras over hun besluit om af te zien van juridische stappen. Toch is daarmee het verhaal nog af. “Over de invulling kunnen we namelijk eventueel wel bezwaar maken”, vertelt hij. Daarmee blijft de mogelijkheid van juridische stappen dus op tafel.

Daarom komen ze nu met randvoorwaarden die de door hen gewenste invulling bepalen. Van der Kamp: “Je kunt wel alleen principieel tegen blijven, maar dan komt het BSA er zoals nu voorgesteld. En dat voorstel is magertjes uitgewerkt.” De overweging werd daarom: ‘als het BSA er dan toch komt, dan maar zo goed mogelijk’, legt van der Kamp uit.

,Waslijst

De SR kwam uiteindelijk tot twaalf voorwaarden, een hele waslijst. “Een student dient onder zulke uitstekende omstandigheden te kunnen studeren, dat een BSA de facto een allerlaatste stok achter de deur is”, schrijft de raad in haar advies.

Om dat te realiseren, eisen zij onder andere dat eerstejaars de kans krijgen om alle vakken te herkansen (inclusief de herkansingen in augustus), dat de studiebegeleiding beter geregeld wordt, dat studenten die (al dan niet gedwongen) stoppen met studeren studieloopbaanbegeleiding krijgen en dat de voorlichting eerlijker wordt. Bovendien willen zij dat er niet nog meer voortgangseisen bijkomen en dat de SR instemmingsrecht krijgt op iedere verdere verandering van het BSA. Tot slot stellen zij een ‘kwalitatieve en kwantitatieve’ evaluatie voor na drie jaar.

,Geen vertraging

De SR wacht nog op een schriftelijke reactie van het college van bestuur. “We hebben het er over gehad op de overlegvergadering en in informele gesprekken. Het college wil dit zo spoedig mogelijk afhandelen, dus ik verwacht snel reactie”, meldt van der Kamp.

Op de afgelopen overlegvergadering bleek echter al dat het college het niet zomaar met alle voorwaarden eens is. Zo is men in eerste instantie tegen het verdere instemmingsrecht en wilde Rullmann het niet nu al over het ‘bevriezen van verdere voortgangseisen’ hebben. Bovendien lijken randvoorwaarden die eventueel tot vertraging zouden kunnen leiden, niet op steun te kunnen rekenen. “Nu is het moment om het BSA met een gerust hart in te voeren.”

,Wachten

Toch zijn er ook lichtpuntjes voor de SR. “We willen bijvoorbeeld dat studenten binnen twee weken na elk negatief advies per brief, een gesprek krijgen. Dat gaat gebeuren. Verder start binnenkort een pilot voor de door ons voorgestelde intakegesprekken”, vertelt van der Kamp. “De bal ligt nu bij het college. Wij wachten op een herziend besluit en zullen daar dan weer op reageren.”

Hoofd Informatiecentrum WL/Delft Hydraulics

Bibliotheek TU Delft

Schaal 8 .

Inl.: mw. E. van de Sar, tst. 87761

Projectleider Strategische Ontwikkeling

Bibliotheek TU Delft

Periode: 24 maanden

Schaal 11 .

Inl.: K. Konings, tst. 83136

“Onze advocaat vertelde ons dat het op basis van alleen een principieel bezwaar lastig is om een rechtszaak te winnen”, vertelt Menno van der Kamp van studentenpartij Oras over het besluit af te zien van juridische stappen. Toch is daarmee het verhaal niet af. Op de invulling van het bindend studieadvies (bsa) kan de studentenraad (sr) eventueel wel bezwaar maken. Daarmee blijft de mogelijkheid van juridische stappen op tafel.

Daarom komen de studenten nu met randvoorwaarden die de door hen gewenste invulling bepalen. Van der Kamp: “Je kunt wel alleen principieel tegen blijven, maar dan komt het bsa er zoals nu door het college van bestuur voorgesteld. En dat voorstel is magertjes uitgewerkt.” De overweging werd daarom: ‘als het bsa er dan toch komt, dan maar zo goed mogelijk’, legt Van der Kamp uit.

Ook de zomerherkansingen herkansen

De sr komt met twaalf voorwaarden, een hele waslijst. “Een student dient onder zulke uitstekende omstandigheden te kunnen studeren, dat een bsa de facto een allerlaatste stok achter de deur is”, schrijft de raad in haar advies.

Om die uitstekende omstandigheden te creeren, eisen de studenten onder andere dat eerstejaars de kans krijgen om alle vakken te herkansen (inclusief de herkansingen in augustus), dat studiebegeleiding beter geregeld wordt, dat studenten die (al dan niet gedwongen) stoppen met studeren studieloopbaanbegeleiding krijgen en dat de voorlichting eerlijker wordt.

Bovendien wil de sr dat er niet nog meer voortgangseisen bijkomen en dat zij instemmingsrecht krijgt op iedere verdere verandering van het bsa. Tot slot stellen de studenten een ‘kwalitatieve en kwantitatieve’ evaluatie voor na drie jaar.

College wil geen vertraging invoering bsa

De sr wacht nog op een schriftelijke reactie van het college van bestuur (cvb). Op de laatste gezamenlijke overlegvergadering bleek echter al dat het college het niet met alle voorwaarden eens is.

Zo is het cvb in eerste instantie tegen het verdere instemmingsrecht. Collegelid Paul Rullmann wil het niet nu al over het ‘bevriezen van verdere voortgangseisen’ hebben. Bovendien lijken randvoorwaarden die tot vertraging van de invoering van het bsa kunnen leiden niet op zijn steun te kunnen rekenen. “Nu is het moment om het bsa met een gerust hart in te voeren”, zei hij.

‘Bal ligt nu bij college’

Toch zijn er lichtpuntjes voor de studentenraad. De eis dat studenten binnen twee weken na elk negatief advies een gesprek krijgen, wordt overgenomen. En er start binnenkort een proef met door de sr voorgestelde intakegesprekken. “De bal ligt nu bij het college. Wij wachten op een herzien besluit en zullen daar dan weer op reageren”, zegt Van der Kamp.