Studentenraad op bres voor actieve buitenlanders

Buitenlandse studenten moeten net als Nederlanders een beurs kunnen ontvangen voor bestuurs- of commissiewerk. Dat is de mening van de studentenraad (sr), die daarom vorige week niet heeft ingestemd met de ‘regeling afstudeersteun studenten’ (RAS).

Reden waarom garantiemaanden voor buitenlandse studenten en hbo-doorstromers niet zijn opgenomen in de RAS, is dat de commissie Schutte heeft bepaald dat dit onwettig is. Zij ontvangen immers geen studiefinanciering.

De sr en het college van bestuur zoeken nu beide naar mogelijkheden om dit toch te regelen. Volgens Janneke Dijkhuizen van de Oras-fractie in de studentenraad zijn die er wel. “We kunnen bijvoorbeeld geld halen uit andere potjes, waarvan minder goed is gedefinieerd waar de inhoud heen kan. Die potjes moeten we alleen vinden.”

Zolang de RAS echter niet wordt aangenomen, blijft de huidige regeling van kracht. Dat is goed nieuws voor de twee Belgische studenten die het komende studiejaar in het bestuur willen van de studievereniging van luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, Leonardo da Vinci. “De studentenraad, maar ook de faculteit zelf, werken er hard aan om dat te regelen”, vertelt Dijkhuizen. Zij denkt dat de aangepaste RAS in september alsnog wordt aangenomen.

Tegelijk met de RAS stond vorige week ook een andere regeling op de agenda, ditmaal niet om aangenomen maar juist om afgeschaft te worden. De ‘regeling financiële ondersteuning buitenlandse studenten’ (Rfobs) die voorziet in geldelijke hulp als buitenlandse studenten door persoonlijke omstandigheden in de problemen komen met hun studie, is niet verlengd om verschillende redenen.

“In de vijf jaar dat de Rfobs gold, is hij maar twee keer gebruikt”, vertelt Dijkhuizen. “Bovendien is het bij buitenlandse studenten nog moeilijker dan bij Nederlandse te controleren wat de persoonlijke omstandigheden zijn.” (SB)

Dat is de mening van de studentenraad (sr), die daarom vorige week niet heeft ingestemd met de ‘regeling afstudeersteun studenten’ (RAS). Die regeling was de sr voorgelegd door het college van bestuur van de TU Delft. De raad zegt achter de regeling te staan, op één onderwerp na. Want nergens was in de RAS geregeld dat buitenlandse studenten én hbo-doorstromers ook garantiemaanden kunnen krijgen voor commissiewerk. Dat is wel vastgelegd in de huidige regeling voor compensatie van bestuurlijke activiteiten, Rfos, waarvoor de RAS in de plaats moet komen.