Studentenraad nu blij met TH Rijswijk

Enkele maanden geleden waren ze nog tegen, maar inmiddels is de studentenraad blij met de komst van de TH Rijswijk.,,De studentenraad vindt het een goed plan dat de TU gaat samenwerken met de TH Rijswijk”, verwoordt voorzitter Jeroen Coppelmans de mening van de hele studentenraad.

De mening van de studenten is opmerkelijk, want enkele maanden geleden waren AAG en Oras nog gekant tegen de komst van Rijswijk. Hbo-studenten zouden de typische studentensfeer op de campus aantasten. Zo wonen hbo-studenten vaak bij hun ouders thuis, en zijn ze zelden lid van een studentenvereniging. Verder bestond de angst dat de woningnood zou stijgen en dat de term ‘Delfts ingenieur’ aan betekenis zou inboeten.

Dat de studentenraad nu om is, is vooral een pragmatische kwestie. ,,De kans is groot dat de overheid universiteiten en hogescholen in de toekomst dwingt om samen te werken”, voorziet Coppelmans. Die ontwikkeling kun je maar beter voor zijn, redeneert de studentenraad. Daarom is het toch niet zo’n slecht idee om nu alvast onder gunstige voorwaarden met een kleine, doch goede technische hogeschool te gaan samenwerken.

Een concreet voordeel van de samenwerking is de wederzijdse doorverwijzing van studenten, stelt Coppelmans. Zorgen blijft de studentenraad zich echter maken over de studentikoze kwaliteiten van de hbo’er en het TU-alleenrecht op de termen ‘Delft’ en ‘universiteit’.

,,De studentenraad vindt het een goed plan dat de TU gaat samenwerken met de TH Rijswijk”, verwoordt voorzitter Jeroen Coppelmans de mening van de hele studentenraad. Zeer binnenkort maakt de TU de precieze afspraken met Rijswijk bekend. Zeker is in ieder geval dat Rijswijk op termijn in zijn geheel naar de Delftse campus verhuist.