Studentenraad niet tevreden over plannen TU Noord

De studentenraad vraagt zich af of de zevenhonderd studentenwoningen die stichting Duwo op de campus wil bouwen, voldoende zijn om de woningnood onder studenten op te lossen.

/strong>

Dinsdagavond presenteerde Duwo haar plannen voor een campus in TU Noord aan diverse studentenorganisaties. Doel van de plannen is het aantrekken van meer studenten naar Delft, zowel uit Nederland als internationaal. Ook moeten ze ‘internationale allure’ creëren.

Naast studentenhuisvesting, in totaal zo’n zevenhonderd eenheden, zijn er plannen voor een hotel en luxe appartementen. ,,Wij vinden het goed dat die woningen worden gebouwd, maar op het moment is er al een tekort”, zegt Gerbert van der Weijde van studentenraadsfractie AAG. ,,Gimme Shelter wordt afgebroken en de Apothekersweg gaat weg. De woningnood zal alleen maar toenemen als het hbo ook nog naar Delft komt. Ook wil de TU steeds meer internationale studenten binnenhalen, en die moeten ook ergens wonen.” Ook Marco Kloet van Oras vraagt zich af of zevenhonderd woningen voldoende zijn.

In het huidige Dish Hotel aan de Kanaalweg moet het international student house komen, dat behalve huisvesting voor studenten ook ‘studentgerelateerde voorzieningen’ biedt. Het gebouw krijgt een grotere, nieuwe entreehal die als ontmoetingsplek kan dienen, met balies voor verschillende diensten, zoals de studentengezondheidszorg, studentenpsychologen en internationale studentenverenigingen als Aegee. Duwo wil in het gebouw ernaast, het voormalige gebouw voor geodesie, haar hoofdkantoor vestigen. De nieuwe hal verbindt beide gebouwen.

Van der Weijde van AAG is positief gestemd over de plannen om allerlei studenteninstanties een plek te geven in het student house. ,,Zo kunnen internationale studenten beter integreren met de Nederlandse.” Kloet van Oras vraagt zich juist af of de plannen de integratie van buitenlandse studenten niet gaan tegenwerken. ,,Op zich is het goed dat buitenlandse studenten dichter bij de campus komen te zitten, maar je moet oppassen dat je niet een apart gebied voor ze gaat creëren.”

Het grotere plangebied is ingericht in grote rechthoekige gesloten hoven, binnen een groene lommerrijke omgeving. De verkeersontsluiting voor het gebied komt tegenover het hoofdgebouw aan de Julianalaan. Hierbij hoort ook de herontwikkeling van het De Vries van Heystplantsoen, het Mijnbouwplein en het gebouw van technische aardwetenschappen.

Als alles naar wens gaat kan het international student house rond 2007 worden opgeleverd. De (gedeeltelijke) nieuwbouw op het De Vries van Heystplantsoen zal dan al twee jaar klaar zijn. (CvdL/KW)