Studentenraad legt zich neer bij semestersysteem

De Delftse studentenraad geeft haar verzet op tegen de uniforme jaarindeling in semesters. Een negatief advies van de studentenraad (sr) over de indeling van het studiejaar in semesters, is vorige week door het college van bestuur (cvb) verworpen.

Liever wil de raad nu invloed uitoefenen op de invoering van het semestersysteem. Een viertal ‘eisen’ heeft de sr aan het college overgebracht. De belangrijkste is dat er ‘witte weken’ ingeroosterd worden vóór de tentamens. Daarnaast pleit de raad voor invoering van het nieuwe systeem in september 2001, tegelijk met het nieuwe instellings- en clusterpakket voor de propedeuse. Ook wil de sr dat het programma wordt aangepast aan het nieuwe ‘studiehuis’ op het vwo. ,,Dat wordt dan één grote kwaliteitsslag,” aldus Van Dijk. Vrijdag overlegt de raad hierover met rector Wakker.

Tijdens de gezamenlijke vergadering van het college met de ondernemings- en studentenraad liet Wakker al weten ‘buitengewoon gelukkig’ met deze datum te zijn.

Overigens liet de rector ook doorschemeren dat het college definitief afstand wil doen van het bindend studieadvies, als de studentenraad akkoord gaat met het semestersysteem.

Een negatief advies van de studentenraad (sr) over de indeling van het studiejaar in semesters, is vorige week door het college van bestuur (cvb) verworpen. Een gang naar de rechter om het geschil te beslechten was op dat moment het enige wapen van de sr. Na intensief beraad deze week besloten de studenten dat niet te doen. ,,Juristen gaven ons weinig kans,” aldus Flip van Dijk, voorzitter van de sr. ,,Bij deze kwestie hadden we adviesrecht, geen instemmingsrecht. Dat betekende dat wij de rechter er van hadden moeten overtuigen dat het college fout zat, in plaats van andersom.”