Studentenraad krijgt tien leden

De toekomstige studentenraad van de TU Delft gaat uit tien leden bestaan. Dat heeft het college van bestuur afgelopen week besloten. De verkiezingen worden waarschijnlijk op 3 juni gehouden.

br />
Het college van bestuur heeft ingestemd met een compromisvoorstel van Oras. De twee studentenpartijen Aag en Oras konden het niet eens worden over de grootte van het nieuwe orgaan voor studenteninspraak. De studentenraad gaat in de nieuwe bestuursorganisatie (MUB) opereren naast een ondernemingsraad, waarin vertegenwoordigers van het personeel zullen zitten.

Aag wilde vijftien mensen in de studentenraad, omdat de partij vindt dat er dan een breder draagvlak is. Daarnaast verwacht Aag dat de studentenraad meer werk te wachten staat dan het werk dat de acht studenten in de huidige universiteitsraad verzetten.

Maar Oras denkt dat tien studenten er een jaar ‘goed fulltime’ mee bezig kunnen zijn. De partij vindt tien mensen voldoende om de verschillende invalshoeken naar voren te kunnen brengen. In eerste instantie had Oras voor acht mensen gepleit.

Collegevoorzitter De Voogd benadrukt dat bij de grootte van de studentenraad de ‘kwaliteit en inzet’ belangrijk zijn en niet bijvoorbeeld de vertegenwoordiging van de verschillende opleidingen. Het college van bestuur vindt tien studenten bovendien een geschikt aantal voor ‘functioneel overleg’. Maar, voegt De Voogd hieraan toe, als de praktijk daar reden toe geeft, wordt het aantal aangepast.

Het college overlegt ook met de studenten over onderwerpen die in de studentenraad besproken zullen worden. De studenten hebben bij het college een verlanglijstje ingediend. De Voogd zegt dat hij de meeste dingen op dit lijstje ‘prima’ vindt. Maar hij wil studenten geen inspraak geven over het huisvestingsbeleid van de TU, omdat ,,dat zo’n expliciete bevoegdheid van het cvb is”. Wel wil het cvb met de studentenraad praten over studentenhuisvesting.

Het college wil de studentenraad evenmin een onafhankelijk voorzitter geven. De studenten hadden hierom gevraagd. De Voogd zegt dat de voorzitter uit de raad zelf gekozen zal moeten worden.

De verkiezingen voor de nieuwe studentenraad worden zo goed als zeker op 3 juni gehouden. Dan worden ook de studentenraden voor de faculteiten gekozen. Over de grootte van deze raden wordt nog gepraat. De studenten denken aan vijf tot negen mensen, afhankelijk van de grootte van de faculteit.
(S.H.)

(S.H.)