Studentenraad geeft visie op internationalisering

Nog voordat rector Wakker zijn nota over internationalisering klaar heeft, komt de studentenraad (SR) met een discussiestuk. Het stuk werd vorige week tijdens de vergadering van de studentenraad aan Wakker overhandigd.

Volgens de SR is dit geen oplossing. ,,Als het een dependance van de TU wordt, gaan er andere dingen verloren, zoals het op eigen benen leren staan en het kennismaken met andere culturen. We willen geen massatoerisme”, aldus Dineke Mulderij, Oras-lid van de SR.

Over een verplichte buitenlandervaring is de SR nog verdeeld. Er moet eerst meer onderzoek gedaan worden naar de ervaringen van studenten. ,,Het Studenten Adviesbureau heeft wel wat informatie, maar veel stages worden via docenten geregeld. Daar is dus weinig over bekend”, zegt Wilbur van Beijnen van de Aag-fractie in de raad.

Het college noemt in zijn onderwijsvisie een streefgetal van 25 procent buitenlandse studenten aan de TU. Mulderij: ,,Het college kijkt naar einddoelen, maar er moet eerst aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan.”

Volgens het discussiestuk moet het Engelstalig onderwijs in Delft beter, want daar schort het aan bij zowel studenten als docenten. Bovendien is er in de visie van de studenten nauwelijks sprake van een internationaal studieklimaat, omdat het Delftse verenigingsleven zo moeilijk toegankelijk is voor buitenlandse studenten. ,,Daar schrok het college wel van”, zegt Van Beijnen.

Het wachten is nu op de visie van Wakker, die na de zomer verwacht wordt. In de tussentijd wil de werkgroep reacties krijgen van facultaire studentenraden en studentenverenigingen. Daarna zal de studentenraad een definitief standpunt innemen.

Het stuk werd vorige week tijdens de vergadering van de studentenraad aan Wakker overhandigd. Uit het stuk blijkt dat het grootste bezwaar voor Delftse studenten om in het buitenland te studeren nog steeds de slechte aansluiting van het studieprogramma is. Ook spelen financiën een rol. Het oprichten van zogenaamde Delft Houses in een beperkt aantal buitenlandse universiteitssteden, zoals het college wil, zou het studeren daar moeten vergemakkelijken.