Studentenraad creëert ’terrasgebied’ naast aula

De studentenraad gaat circa twintigduizend euro investeren in de aanleg van terrasjes in het gebied tussen de aula en de bibliotheek.

In het gebied zullen volgend jaar zo’n twintig houten tafels met banken worden geplaatst, die ook in de winter kunnen blijven staan. Studenten kunnen de banken zowel gebruiken voor werk als voor ontspanning. Met de gezamenlijke inkoopservice van de TU Delft praat de studentenraad (sr) nog over de exacte invulling van het plan, maar het is ’99 procent zeker’ dat de plannen doorgaan.

Feitelijk zal het terrasgebied een vrucht zijn van de reorganisatie van de ondersteunende diensten. In april dit jaar nam het college van bestuur het advies van de commissie-Luyben over om vier ton van de opbrengsten van de reorganisatie te steken in onderwijs. Een deel van dat bedrag mocht naar eigen inzicht worden uitgegeven door de studentenraad (twintigduizend euro) en de facultaire studentenraden (elk tienduizend euro). De enige beperking was dat het geld gebruik moest worden om de ‘logistieke kwaliteit’ te versterken, omdat die bepalend is voor de eerste indrukken van nieuwe studenten op de TU Delft.

Een uniek initiatief, dat ook de sr en facultaire studentenraden (fsr’s) destijds enigszins overrompelde. Maar na zorgvuldig te hebben laten onderzoeken welke initiatieven met het geld bekostigd zouden kunnen worden, hebben de sr en fsr’s nu een reeks plannen op tafel gelegd.

Door het terrasgebied lijkt de campus er als ontmoetingsplek op vooruit te gaan. “We hebben als sr voor het idee van een terrasgebied gekozen omdat het voor alle studenten zichtbaar is. Het maakt het ook prettig om in de buurt van de aula te zitten”, zegt AAG-fractielid Arjanna van der Plas, die in de werkgroep logistieke kwaliteit zit. “Het gebied zorgt voor gezelligheid en een sterkere binding met de TU Delft.”

De facultaire studentenraad van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek steekt ongeveer tienduizend euro in een heel ander initiatief: een ‘klaagbaak’. Op deze internetzuil, die komend jaar in de te verbouwen hal van de faculteit zal worden geplaatst, kunnen studenten hun opmerkingen over de faculteit en het onderwijs kwijt. “We hadden sterk de indruk dat studenten nu vaak niet weten waar ze met hun opmerkingen heen moeten”, zegt fsr-lid Stefan Brak. “Je hebt de opleidingscommissie, de studievereniging, de sr, de fsr, enzovoort. Door zo’n laagdrempelige klaagbaak willen we dat probleem oplossen. We zijn nog aan het bekijken of bijvoorbeeld Blackboard-toegang via de zuil ook nuttig kan zijn voor de studenten. Het kan dus een multifunctionele zuil worden.”

Ook andere fsr’s komen met opvallende plannen. Zo wil de fsr van CiTG vitrines laten plaatsen, met bijvoorbeeld producten die iets van de geschiedenis en toekomst van aardwetenschappen en civiele techniek laten zien. De fsr Bouwkunde denkt na over een groot informatieschermn in de hal, bij IO wil de fsr in een documentatiecentrum investeren. (JP)