Opinie

Studentenraad

In Delta nummer 16 beweert Olaf Lemmers dat de Studentenraad zich een jaar lang voornamelijk in onderling gekibbel heeft verloren en zich daarnaast voornamelijk op randvoorwaarden geconcentreerd heeft.

Als een van de fracties van de Studentenraad voelen wij ons genoodzaakt het een en ander recht te zetten.

Over het onderzoek naar de studievoortgang beweert Lemmers dat studievertraging die Delftse studenten oplopen te wijten is aan de vele bestuursbeurzen en garantietermijnen die de TU uitdeelt. Zoals wel vaker in het echte leven liggen de zaken hier iets gecompliceerder en de Studentenraad was dan ook niet tegen het onderzoek naar studievoortgang op zich, maar tegen het onderzoek zoals het op dat moment voor ons lag.

De problemen rond dit onderzoek waren voor Lemmers slechts een aanleiding om de problemen tussen de beide fracties in de Studentenraad aan te kaarten. Hier willen wij het volgende over zeggen: in principe (en daar zijn beide fracties het over eens) wordt er altijd een studentenraadsstandpunt uitgedragen. Daarnaast blijft het natuurlijk mogelijk voor beide fracties om hun eigen onderwerpen uit te werken. Wij hebben hier samen duidelijke afspraken over gemaakt. Mocht het zo zijn dat er in de Studentenraad onoverkomelijke meningsverschillen ontstaan, dan zit er niets anders op dan tot stemming over te gaan.

Als Lemmers beweert dat beide partijen zich alleen met randvoorwaarden bezig houden kan dat misschien liggen aan de berichtgeving in Delta, die inderdaad zelden de moeite neemt om bij onze overlegvergaderingen met de rector aanwezig te zijn. Als oud-universiteitsraadlid zou Lemmers moeten weten dat ook in de universiteitsraad het gebruikelijk was dat studenten zich naast onderwijs ook met studentenvoorzieningen bezig hielden.

De Studentenraad heeft zich juist op het gebied van onderwijs bijzonder actief opgesteld. Zo heeft de raad een eigen onderwijsvisie geschreven voordat de visie van de rector klaar was. Hier zullen wij in de toekomst alle stukken over onderwijs aan toetsen. Daarnaast heeft zij samen met de VSSD het initiatief genomen voor de verbetering van de Course Evaluation en heeft zij vele adviezen uitgebracht over zaken die van directe invloed zijn op het onderwijs. Deze zijn te vinden in de verslagen van de vergaderingen, die openbaar zijn.

Als in het vervolg mensen problemen hebben met de werkwijze van de Studentenraad, dan nodigen we ze van harte uit een van onze vergaderingen bij te wonen en daar het woord tot ons te richten.
Dineke Mulderij

Koen van der Maaten