Studentenpartijen willen stadhuis bestormen

Betaalbare woningen voor jongeren en meer aandacht voor duurzaamheid en cultuur: dat zijn de speerpunten van de studentenpartijen die meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen.

Michelle Corten van Stip: "We zijn iets progressiever dan de andere, oudere partijen." (Foto: Heather Montague)

Op 21 maart mag er weer gestemd worden voor de gemeenteraad. In verschillende steden doen studentenpartijen mee. Sommige komen net kijken, andere hebben al jarenlang een zetel in de raad.

Zoals in Delft, waar Studenten Techniek In Politiek – kortweg Stip – in 1993 werd opgericht “uit onvrede over de slechte samenwerking tussen de TU Delft en de gemeente”. De verhoudingen zijn sindsdien flink verbeterd als we Stip mogen geloven. Al twintig jaar levert de partij een wethouder aan het stadsbestuur. Momenteel heeft de partij vier zetels in de raad.

Progressief

“Wij willen onze analytische kijk gebruiken voor zaken die de hele stad aangaan”, zegt fractievoorzitter en masterstudent werktuigbouwkunde Michelle Corten. “Wij durven net wat meer en zijn iets progressiever dan de andere, oudere partijen.” Duurzame energie is een aandachtspunt: de partij wil dat Delft zich aansluit bij de grote ‘warmte-rotonde’ van Rotterdam, waar de restwarmte van de haven straks wordt gebruikt om huizen, kantoren en kassen te verwarmen.

Corten vindt het belangrijk dat Delftenaren die weinig met de TU te maken hebben, inzien waarom er zoveel geld naar de universiteit gaat. Dat levert volgens haar veel werkgelegenheid op. Uitvindingen die in Delft worden gedaan, zouden daar ook moeten worden ontwikkeld.

Kleine stad

Stip heeft veel contact met Wageningen, waar dit jaar voor het eerst de partij ‘Connect Wageningen’ meedoet. “We zijn een kleine stad met zo’n 38 duizend inwoners”, zegt lijsttrekker en student voeding & gezondheid Mark Reijerman, nu nog raadslid voor de Stadspartij. “Twaalfduizend Wageningers zijn student, maar die worden niet als zodanig vertegenwoordigd. Wij springen in dat gat.”

Internationale inwoners staan hoog op de agenda. “De universiteit gaat straks ook Engelstalige bachelors aanbieden. Daar komen natuurlijk internationale studenten op af, die hier dan vaak vier of vijf jaar blijven wonen. Dan moet je ook zorgen dat ze Nederlands kunnen leren spreken.” Maar ook de gemeente kan een steentje bijdragen, zegt hij. “Die communiceert nu alleen nog in het Nederlands. Daardoor begrijpt een groot deel van de internationale gemeenschap de brieven niet, waardoor misverstanden ontstaan. Als het in Friesland tweetalig kan, waarom hier dan niet?”

Bestormen

Een andere nieuwkomer is de partij M:OED in Maastricht, dat staat voor Maastricht: Open, Eerlijk en Democratisch. Volgens medeoprichter en ondernemer Rik Wagemans zit de stad nu in een vacuüm. “Er zijn heel veel slimme, jonge mensen, maar die blijven nog te veel in de schaduw staan. Samen met hen willen we het stadhuis gaan bestormen.”

Huisvesting voor studenten en starters is een belangrijk speerpunt van M:OED. Verder pleit de partij voor meer culturele centra, creatieve broedplaatsen en uitgaansmogelijkheden. “Een student slaapt overdag en leeft ’s nachts, laten we wel wezen. Maar nu moeten ze om twee uur al naar huis en dat kan écht niet meer in het huidige tijdsgewricht.” En dus pleit Wagemans voor “een 24-uursconcept”.

Ambitieus

De stad zou ook meer moeten profiteren van haar internationale ligging. “Je bent binnen een uur in Keulen, Antwerpen, Brussel of Eindhoven. Als er betere treinverbindingen komen, gaat de stad nog meer leven. Amsterdam is voor ons Maastrichtenaren niet interessant: vergeleken met Keulen is dat maar een dorpje.” De partij hoopt op tienduizend stemmen; zo’n zes of zeven zetels. “Dat is ambitieus, maar we móeten de stad veranderen. En als je geen zetels hebt kun je niks doen.”

Utrecht heeft Student & Starter, met momenteel één zetel in de raad. Ook deze partij heeft duurzaamheid hoog in het vaandel. Dat betekent meer fietsen in de stad, hoge gebouwen met groene gevels en daken, maar ook meer planten en bomen. Hooikoortsvrij welteverstaan: “Utrecht moet een inclusieve stad zijn”, zegt lijsttrekker Tim Homan, die liberal arts & sciences studeert.

Daarnaast wil de partij ook de toeslag voor studenten met een functiebeperking verhogen. “Aan de invoering van het leenstelsel kunnen we niets meer veranderen, maar als gemeente kunnen we de pijn wel verzachten”, zegt Homan. Student & Starter mikt op drie zetels.

In Groningen zijn de verkiezingen pas in november vanwege de herverdeling van gemeenten. Niet erg, vindt lijsttrekker en fotograaf Marten Duit van Student & Stad. “We zijn nu eerder dan normaal begonnen met onze campagne. Groningen is een studentenstad en dat betekent dat je de mensen elke vier jaar opnieuw aan je moet binden.” De lat ligt hoog dit jaar: “We zitten nu 24 jaar in de gemeenteraad, we willen nu wel eens deel uit maken van het stadsbestuur, zodat we kunnen meebeslissen.”

HOP, Irene Schoenmacker

HOP Hoger Onderwijs Persbureau