Studentenkamer Balpol brandt uit

Een televisietoestel was de veroorzaker van een brand die zaterdagochtend ontstond in één van de woontorens aan de Balthasar van der Polweg.

/strong>

Even na zes uur ’s ochtends werden de bewoners van de ‘Balpol’ opgeschrikt door het brandalarm. In een slaapkamer op de derde etage van de groene toren had een televisietoestel in de stand-by-stand vlam gevat. De huisgenoot van de bewoner, die op dat moment niet thuis was, wist op tijd zijn huis te verlaten. Via de automatische brandmeldinstallatie waarschuwde hij de brandweer die vijf minuten later ter plaatse was. Ondertussen stond het middengedeelte van het twaalf verdiepingen tellende gebouw al helemaal in de rook.

Het brandalarm bleek niet goed hoorbaar voor een groot deel van de flatbewoners. Daarom moest de politie in actie komen om iedereen te waarschuwen. De brandweer forceerde vijf voordeuren om zich ervan te verzekeren dat er geen bewoners meer aanwezig waren. De meeste van de honderdveertig studenten die op straat kwamen te staan konden onderdak vinden bij vrienden in de andere woontoren. Een klein aantal werd met een bus vervoerd naar het politiebureau.

Na een halfuur blussen gaf de brandweer het sein brandmeester. De slaapkamer was intussen compleet uitgebrand. Hoewel de rest van de woning zware rookschade opliep, was de slaapkamer van de huisgenoot onaangetast. Elders in de flat ontstond wat lichte water- en rookschade.

De brandweer schat de totale schade aan woning en huisraad op ongeveer veertigduizend euro. Een deel daarvan komt voor rekening van de bewoner. Gelukkig beschikt hij, in tegenstelling tot veel andere studenten, over een inboedelverzekering.

De bewoner, afkomstig uit Japan, zat overigens in onderhuur. De oorspronkelijke bewoner verkeert momenteel in het buitenland. (RK)