Studentenflat Spoorzone in gebruik

Het nieuwe studentencomplex aan de Röntgenweg is klaar. Afgelopen vrijdag kregen de bewoners hun sleutel. Het betreft de eerste nieuwbouw in het Spoorzonegebied.

De Duwo-flat kreeg na een wedstrijd de naam X-Ray. Het staat aan de Röntgenweg, bij het begin van de Abtswoudse fietstunnel, die de wijk Nieuw Delft met de TU-wijk verbindt. Het complex bevat 521 eenkamerwoningen in twee maten: 24 vierkante meter (330 woningen) en 18 vierkante meter (191 woningen).

Alle eenheden zijn zelfstandig: ze hebben een eigen keuken, badkamer en toilet. Verder heeft de flat meerdere gemeenschappelijke ruimten, 141 parkeerplaatsen en een stalling voor 600 fietsen. Rondom het gebouw wordt nog een gracht gegraven. De oevers krijgen een beplanting van bomen en struiken.

Duwo is blij met het resultaat van de samenwerking met de gemeente Delft. Twee jaar geleden nog dreigde de bouw niet door te gaan. Duwo annuleerde op het allerlaatste moment de ondertekening van het contract met de gemeente, vanwege kabinetsmaatregelen zoals het huurplafond en aangekondigde belastingmaatregelen.

Nu het pand er is, wil volgens directeur Gerrit Dijkstra van Duwo Delft ‘iedereen er wel wonen’. “We waren dan ook niet verbaasd dat de belangstelling groot was en alle woningen al voor de oplevering waren verhuurd.”