Studentendemonstratie verloopt braaf

Blij, tevreden en gerustgesteld. Met die gevoelens keerde VSSD-voorzitter Marlies Bouman dinsdag terug van de studentendemonstratie in Den Haag.

Blij was Bouman met de opkomst. “We rekenden op 150 tot 200 man. Het werden er ongeveer zeshonderd. Super, ook omdat er niet alleen bestuurders waren, maar ook gewone studenten.” Tevreden was ze over het verloop. “Goed geregeld, het liep niet uit de hand. Het was misschien zelfs wat soft.” De sprekers stelden haar gerust. Stuk voor stuk schaarden ze zich achter de eis aan minister Plasterk om onderwijs te ontzien bij bezuinigingen.
Bouman vat de actie goed samen. Iedereen die iets met onderwijs heeft, deed mee. Vanaf de aankomst op Den Haag Centraal was de organisatie strak. Keurige programma’s, ‘ordestudenten’ met hesjes en portofoons en een openlucht college dat stipt op tijd begon. Allemaal heel braaf, ondanks een sporadisch en vaak ijl ‘actie, actie’, wat ludieke teksten en een witte lijkkist.
De eerste spreker, collegevoorzitter Karel van de Toorn van de Universiteit van Amsterdam, zette de toon. Namens alle universiteiten meldde hij dat het water het hoger onderwijs aan de lippen staat. Te veel studenten en te weinig tijd voor begeleiding, stelde hij. Zo kom je niet sterker uit de crisis, was zijn boodschap. Daarbij sloten de Kamerleden Hamer (PvdA), Van der Ham (D66), Zijlstra (VVD) en Dibi (GroenLinks) aan. De laatste drie benadrukten geen probleem te hebben vonden dat in deze crisis de studiefinanciering wordt bevroren. “Iedereen moet bijdragen.” De tirade van Agnes Kant (SP) tegen die bevriezing, voorgaande kabinetten, liberalen, politieke partijen, minister Plasterk en collegegeld voor de tweede studie mee, kreeg de studenten niet op de banken.

Op de eis van LSVb-voorzitter Gerard Oosterwijk dat onderwijs wordt uitgesloten van bezuinigingen, stelde Plasterk dat niet te kunnen toezeggen. Hij meldde zich gesteund te voelen door de studentenactie en een Kamermotie met oproep onderwijs te ontzien bij bezuinigingen. “Dat helpt echt.”

A long, sloping ramp leading to the bike storage basement of the Faculty of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science (EEMCS) ends dangerously in a cement wall. Last week a woman crashed her bike into that wall. It was not the first accident in this dangerous spot. The woman was knocked unconscious and taken to the hospital by ambulance. “The women was bleeding from her head, nose and mouth,” says Tom Edelenbos, a staff member at EEMCS faculty. “And her bike was totally wrecked.”