Studentenadviesbureau

Beurzen voor ZwedenHet Swedish Institute, een door de Zweedse overheid gefinancierde instelling, stelt voor het academisch jaar 1996-1997 een aantal studie- en onderzoeksbeurzen beschikbaar voor buitenlandse studenten die hoger onderwijs volgen en onderzoekers.

IAESTE stages 1996

Vanaf heden is de inschrijving voor buitenlandse IAESTE stages in 1996 weer geopend voor oudere jaarsstudenten. Als jij hiervoor belangstelling hebt, moet je je melden bij de IAESTE stagecoördinator van jouw faculteit; deze beschikt ook over nadere gegevens over de verdere procedure en selectie. Inschrijving bij het IAESTE secretariaat is niet mogelijk. De inschrijving op de faculteit sluit op 20 november.

Een spannende belevenis

Dat is een academische studie volgen eigenlijk. Leuk spannend, vol uitdagingen en onverwachte zaken, maar soms ook vervelend (in)spannend: studeren, denken, keuzes maken, presenteren, dat alles roept onrust op. Spanning is er in feite altijd bij ieder mens aanwezig, maar het gaat erom dat je goed met deze spanning omgaat. De druk moet te hanteren zijn, zowel tijdens de studie als in het dagelijks leven. Als, bijvoorbeeld na een aantal gesprekken, en eventueel het invullen van vragenlijsten, blijkt dat de spanning een belemmerende rol speelt in deze fase van je leven, is het noodzakelijk dat je een ander gedrag gaat vertonen tegenover de spanning. Dus niet meer: je erdoor laten leiden, maar meer bewust worden van de processen die er om heen spelen. Je moet als het ware de zaak weer “in de hand krijgen”. Wat moet je daarvoor doen? Een aantal tips staan hieronder heel kort weergegeven. Kom vooral eens langs voor een persoonlijk gesprek als je denkt dat het voor jou af en toe een beetje te spannend wordt, en je daaraan iets wilt doen. De tips: Leun eens terug: Loop niet de hele dag maar een beetje verdwaasd, zenuwachtig rond, maar gun jezelf af en toe een kijkje “van binnen”. Ga er even lekker voor zitten, zorg dat er niets is wat je afleidt, en probeer je te ontspannen. Word je bewust van wat je vandaag gedaan hebt, wat je niet gedaan hebt, hoe je op bepaalde situaties hebt gereageerd, en ga voor jezelf na of je daar tevreden mee bent. Maak afspraken met jezelf. Dan is dat hoofdstuk als het ware afgesloten, en hoef je je er niet meer druk om te maken.

Praat met anderen: heel belangrijk. Bespreek zaken die je raken met anderen. Vraag hun mening of advies, maar laat nooit anderen keuzes voor je maken: dat is niet eerlijk tegenover jezelf en niet tegenover de ander. Bereid je goed voor: Al terugleunend, en al pratend maak je voor jezelf de balans op over bepaalde zaken. Als je acties moet gaan ondernemen, spreek die dan duidelijk met jezelf af.

Zorg voor een goede lichamelijke conditie: Je lichaam fungeert als buffer voor emotionele spanningen. Als je lichamelijk niet in goede conditie bent, dan kun je veel minder hebben.

Wees aardig voor jezelf: Beloon hard werken direct en heel effectief. Koppel leuke zaken aan moeilijke dingen, en wees je daarvan bewust. Dus: als je een klus geklaard hebt, dan mag je daarna iets leuks gaan doen.

Studentenadviesbureau, Julianalaan 134, 2628 BL Delft, tel. 015-2788012, open van 9.00-17.00 uur.

Beurzen voor Zweden

Het Swedish Institute, een door de Zweedse overheid gefinancierde instelling, stelt voor het academisch jaar 1996-1997 een aantal studie- en onderzoeksbeurzen beschikbaar voor buitenlandse studenten die hoger onderwijs volgen en onderzoekers. De beurzen staan open voor alle nationaliteiten. Er wordt geen leeftijdsgrens gehanteerd. Men dient zelf contacten te leggen met de Zweedse instelling waar men wil gaan studeren of onderzoek wil verrichten. Toelating tot de instelling is een noodzakelijke voorwaarde voor toekenning van de beurs. Kandidaten kunnen zich tot 1 december a.s. aanmelden bij het Swedish Institute. Gedetailleerde informatie over deze beurzen is verkrijgbaar bij het Informatiecentrum van het Studentenadviesbureau.

IAESTE stages 1996

Een spannende belevenis