Studentenadviesbureau

British Council BeurzenVoor het academisch jaar 1996-1997 stelt de British Council enkele beurzen beschikbaar voor post-doctorale/post-HBO studie en postdoctoraal onderzoek in het Verenigd Koninkrijk.

– naam van het beurzenprogramma “British Council Scholarships”;

– naam en adres van de aanvrager;

– naam van de huidige onderwijsinstelling waaraan aanvrager studeert;

– onderwerp/studierichting van voorgenomen studie in het Verenigd Koninkrijk.
Onderzoeksbeurzen Canada

De Canadese Natural Sciences and Engineering Research Council (NSERC) biedt jonge wetenschappers die de laatste 5 jaar zijn gepromoveerd (of die promoveren voor 31 december 1996) in de exacte en/of technische wetenschappen de mogelijkheid om in aanmerking te komen voor een fellowship. De studiebeurs, bestemd voor onderzoek in een laboratorium en/of onderzoekscentrum van de Canadese overheid, bedraagt C$ 35.184. Tevens worden de reiskosten naar Canada vergoed. Potentiële kandidaten kunnen op het Informatiecentrum van het Studentenadviesbureau een overzicht raadplegen van alle onderzoeksinstellingen en korte beschrijvingen van het lopende onderzoek, waar de student zich op in kan schrijven. De uiterste inzenddatum voor een NSERC-fellowship is gesteld op 30 november 1995. De uitslag volgt in april 1996.
Aanbieding stageplaats

De Kamer van Koophandel te Klagenfurt (Oostenrijk) stelt een stageplaats beschikbaar voor een student met als vakgebied “chemistry of environmental and hygienic Engineering”. Het betreft een stageplaats bij het Office of Environmental Affairs (Consulting Activities). De duur van de stage is 6 maanden en de aanvang is zo spoedig mogelijk. Verder is een goede kennis van Engels en Duits vereist. Er is een stagevergoeding beschikbaar. Daarnaast ontvangt de kandidaat ook een Leonardo beurs. Geïnteresseerden kunnen een curriculum vitae opsturen (faxen) aan mevrouw C. Stoeckler-Penz, APS Büro, Schlögelgasse 9/III A-8010 Graz, tel. +43 316 873.68.15, fax +43 316 81.63.40. Zij kan ook meer gedetailleerde informatie over de stageplaats verschaffen.

Japan Prijswinnaars Programma

Met het Japan Prijswinnaars Programma (JPP) biedt het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen jaarlijks een twintig-tal briljante afgestudeerden een unieke kans. Zij worden namelijk in de gelegenheid gesteld een jaar lang kennis te maken met de Japanse taal en cultuur en het Japanse bedrijfsleven. Het doel van het JPP is een nieuwe generatiemanagers bij het bedrijfsleven, de overheid en de wetenschappelijke sector te creëren die vertrouwd is met de Japanse (bedrijfs)cultuur. Om voor een JPP-beurs in aanmerking te komen moet je:

– bij voorkeur binnen vier jaar (voor technische studierichtingen vijf jaar) zijn afgestudeerd aan een Nederlandse universiteit;

– tot nu toe een cijfergemiddelde van zeven of hoger hebben;

– bij aanvang van het programma niet ouder dan 26 zijn;

– de Nederlandse nationaliteit bezitten;

– en beschikken over een flinke dosis ambitie, doorzettingsvermogen en improvisatietalent.

Het programma duurt in totaal een jaar. Eerst volgen de kandidaten een intensieve taal- en cultuurtraining van 4 maanden aan de Rijksuniversiteit Leiden. Daarna vertrekken ze voor zeven maanden naar Japan waar ze zowel taallessen en colleges volgen als stage lopen bij een bedrijf of een (semi-)overheidsinstelling. Tenslotte volgt een afrondende periode van een maand in Nederland waarin de deelnemers een eindverslag schrijven.

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen zorgt voor een kostendekkende beurs, die je in principe niet terug hoeft te betalen. Gedurende de gehele periode (in totaal 12 maanden) ontvang je een maandelijkse vergoeding van ongeveer 2000 gulden. Ook de kosten voor het vliegticket en de huisvesting in Japan worden vergoed.

Kandidaten kunnen zich bij de Nuffic aanmelden tot 31 januari 1996. Antwoordkaarten waarmee aanmeldingsformulieren kunnen worden opgevraagd zijn verkrijgbaar bij het Informatiecentrum van het Studentenadviesbureau.

Studentenadviesbureau, Julianalaan 134, 2628 BL Delft, tel. 015-2788012, open van 9.00-17.00 uur.

British Council Beurzen

Voor het academisch jaar 1996-1997 stelt de British Council enkele beurzen beschikbaar voor post-doctorale/post-HBO studie en postdoctoraal onderzoek in het Verenigd Koninkrijk. De British Council heeft besloten om zich voor wat betreft het vakgebied met name te richten op aspecten van milieuwetenschappen. Kandidaten kunnen zich aanmelden tot 15 december uiterlijk 17.00 uur. Aanmeldingsformulieren en additionele informatie kunnen schriftelijk worden aangevraagd bij de Exchanges Section van de British Council, Keizergracht 343, 1016 EH Amsterdam, fax: 020-6223644. Men dient de volgende gegevens te verstrekken:

– naam van het beurzenprogramma “British Council Scholarships”;

– naam en adres van de aanvrager;

– naam van de huidige onderwijsinstelling waaraan aanvrager studeert;

– onderwerp/studierichting van voorgenomen studie in het Verenigd Koninkrijk.
Onderzoeksbeurzen Canada

Aanbieding stageplaats