Studentenacties om klimaat bij Erasmus, Leiden en TU Delft

In Rotterdam protesteerden studenten maandag tegen banden van de EUR met fossiele industrie. Studenten uit Leiden en Delft uitten hun ongenoegen over fossiel in Den Haag.

De actievoerders komen op voor het klimaat, arbeidsomstandigheden en compensatie voor pechstudenten. (Foto: Wouter Sterrenburg)

“Om iets voor 11 kwamen wij op vreedzame wijze het Sandersgebouw binnen, zijn gaan zitten, en sindsdien weigeren wij te vertrekken”, twitterde actiegroep OccupyEUR maandagochtend 28 november om 11:05 uur vanuit een universiteitsgebouw in Rotterdam-Woudestein.

Volgens universiteitsblad Erasmus Magazine hadden sommige actievoerders slaapmatjes mee, ter voorbereiding op een lange bezetting. De bezetters eisten een einde aan de banden met de fossiele industrie. Ook verzetten ze zich tegen de tijdelijke contracten en hoge werkdruk aan de universiteit (‘precarisering’). Verder vonden ze dat de universiteitsgebouwen beter toegankelijk moeten zijn.

Ontruimd
Ook hadden de actievoerders een eis aan het kabinet: een einde aan studieschulden en volledige compensatie van de studenten van het leenstelsel. Afgelopen week, tijdens de begrotingsbehandeling in de Tweede Kamer, bleek de kans daarop nihil.

Zeven uur na het begin van de bezetting, rond 18 uur, vond de ordehandhaving het mooi geweest. Politie en ME begonnen aan de ontruiming. Van de ongeveer tachtig studenten en medewerkers die op dat moment aanwezig waren, weigerden er tien te vertrekken. Zij zijn door de agenten naar buiten gebracht.

De demonstranten hadden het bestuur gevraagd om die avond nog gesprek te gaan, maar die uitnodiging werd afgeslagen. “We konden het organisatorisch niet voor elkaar krijgen”, aldus een woordvoerder van de universiteit in Erasmus Magazine. De bezetters hebben een uitnodiging gekregen voor een gesprek op een ander moment.

Het evenement van End Fossil LU TUD in het Wijnhavengebouw in Den Haag. (Foto: TU Delta)

Eisen en petitie
Heel anders ging het er maandag aan toe bij een klimaatactie gericht op de TU Delft en de Universiteit Leiden. In het gezamenlijke Wijnhavengebouw in het centrum van Den Haag organiseerde End Fossil LU TUD een bijeenkomst met sprekers, waar ongeveer dertig toehoorders op af kwamen.

Paul Behrens, universitair hoofddocent environmental change bij de Universiteit Leiden noemde klimaattoppen zoals die in Egypte eerder deze maand een noodzakelijk kwaad. De Leidense postdoc-onderzoeker Zephyr Penoyre sprak zich uit tegen technologische innovatie als de oplossing voor klimaatverandering. (lees hierover ook deze ingezonden brief)

TU-promovendus chemische technologie Davide Rega sprak daarna over de invloed van fossiele subsidies binnen de universiteit. Masterstudent offshore engineering Tom Twigt mocht vervolgens de aanwezigheid van de fossiele industrie binnen vakken en tijdens promotiedagen ter discussie stellen.

TU-alumnus en End Fossil-vertegenwoordiger Emre Gökalan sloot af met drie hoofdeisen:

• Stop overheidssubsidies aan de fossiele industrie en besteed dit geld aan onderwijs en onderzoek.
  • Universiteiten moeten hun banden met de fossiele industrie verbreken en transparant zijn over de huidige samenwerkingen.
  • Universiteiten moeten leiders worden in de aanpak van de klimaatcrisis.

Het volledige overzicht met eisen kun je lezen in de petitie van End Fossil LU TUD.

HOP, Bas Belleman | Delta, Rob van der Wal

HOP Hoger Onderwijs Persbureau