Studentenaantallen zakken weer

Het is voor het tweede achtereenvolgende jaar dat in januari de vooraanmeldingen voor het hoger onderwijs fors lager liggen dan een jaar eerder. De cijfers geven wel een indicatie, maar zijn nog verre van definitief, omdat studenten zich laat aanmelden, zich mogen terugtrekken of van studie veranderen.

Het aantal studenten dat nu al belangstelling heeft getoond voor een universitaire opleiding is dus stevig gezakt, maar ook het aantal dat aan een hbo-opleiding wil beginnen loopt terug, met bijna twaalf procent.

Volgens de huidige cijfers wordt de Universiteit Twente het zwaarst getroffen door een daling van 26 procent; Eindhoven daarentegen krijgt er drie procent bij. Utrecht en Nijmegen dalen met veertien en elf procent. Wageningen en Limburg stijgen met respectievelijk tien en vijf procent. Rotterdam en Groningen krijgen er drie procent bij.

In Delft zakt Bouwkunde, dat nu bijna uit haar voegen barst, met twintig procent, wat een verlies zou betekenen van meer dan honderd studenten. Maar pas triest zijn de cijfers voor de faculteiten die het al niet makkelijk hebben. Mijnbouw, dat juist wil groeien, zakt nu met veertien procent; Lucht- en Ruimtevaart, waar zich reeds een daling had ingezet, keldert met 28 procent; en Elektrotechniek blijft kampen met een te laag peil (minus elf procent).

Ook Wiskunde zakt met 24 procent naar een minimum, maar gelukkig voor de faculteit trekt Informatica dit jaar opnieuw aan (plus 28 procent). Het grootst is de groei bij Werktuigbouw (plus 29 procent), dat daardoor weer wat lucht krijgt. Meest opvallend is wel de daling bij Technische Bestuurskunde. Gestart met de bedoeling snel door te stoten naar tweehonderd studenten zou zich volgens de huidige cijfers nu een kwart minder studenten dan vorig jaar inschrijven. Wat volgens deze vooraanmeldingen zou neerkomen op 65 studenten.
Vooraanmeldingen

(per 13 januari)
FaculteitTotaal VerschilPercentage
Bk358-95-21%
CT227+7+3%
Et107-13-11%
Ge23+7+44%
IO202-13-6%
LR138-55-28%
Mk20+4+25%
MP37-6-14%
MT42+3+8%
ST60+3+5%
TB48-17-26%
TI68+15+28%
TN93-10-10%
TW25-8-24%
Wb135+30+29%

Bron: Bureau TU Delft

Het aantal studenten in het hoger onderwijs lijkt komend jaar opnieuw te dalen. Het totale aantal vooraanmeldingen ligt per 13 januari vijf procent lager dan in januari 1995. In Delft schommelt dit percentage momenteel rond de negen procent. De Informatie Beheer Groep, die de cijfers verzamelt, vindt het echter te vroeg voor conclusies.

Vooraanmeldingen

(per 13 januari)