Studenten zorgen voor sfeer bij Davis Cup

Het Nederlands Davis Cupteam speelt van 15 tot 17 september in Den Haag tegen Tsjechië. De Delftse tennisverenigingen Tenniphil en Obvius organiseren de kaartverkoop en omlijstende feesten plus slaapplaatsen voor studenten.

De tennisbond (KNLTB) stimuleert al jarenlang de komst van studenten naar de Davis Cupwedstrijden van Nederland. Voor SVTV Tenniphil, ondervereniging van Virgiel, is het groepsgewijs bezoeken in hun Delfts blauwe Tenniphil-Davis Cup-pakken een traditie. Kim Oey was er menigmaal bij: “Het is leuk om je passie te delen, ook met mensen van andere verenigingen. Het zorgt voor een hoop energie op de tribune, die overslaat op de spelers. In het algemeen wordt onze aanwezigheid erg gewaardeerd.”

Oey is voorzitter van de commissie die de kaartverkoop voor zo’n 400 à 500 studenten regelt rondom de wedstrijd op de Sportcampus Zuiderpark. De commissie organiseert ook twee feestavonden en door de tennisbond gesponsorde slaapplekken voor studenten van buiten de regio.

“De bond vindt het belangrijk dat er veel studenten komen”, vertelt medecommissielid -en aftredend voorzitter van DSTV Obvius- Francis Folkers. “Zij zorgen voor sfeer en gezelligheid op de tribunes. Een Davis Cupwedstrijd is een interland, waar je echt je land kan aanmoedigen. Net als bij het Nederlands elftal.”

‘Studenten zorgen voor sfeer en gezelligheid op de tribune’

De feesten na afloop van de wedstrijddagen worden als vast ingrediënt georganiseerd door studentenverenigingen uit de buurt. In het buitenland ligt dat anders, vertelt Oey die recentelijk meeging naar Tsjechië en Oekraïne: “Dan zoek je ter plaatse uit wat de leuke uitgaansgelegenheden zijn en ga je daar met je eigen club naar toe.”

Het negentig jaar oude Virgiliaanse Tenniphil en de pas twaalfjarige open vereniging Obvius kunnen het goed met elkaar vinden, vertelt (aftredend) bestuurslid Louis Janssen van Tenniphil: “Op de baan zijn we rivalen, maar we kunnen lekker een biertje met elkaar drinken.”

Bij zowel Obvius, met 400 leden, als Tenniphil (350 leden, borrelleden incluis) gaan gezelligheid en spelen op niveau naar eigen zeggen goed samen. Tennis is een geschikte studentensport, vinden beiden. Janssen: “Je kunt met zijn tweeën of vieren gaan tennissen, als je in een competitieteam speelt kun je er ook een hele dag van maken. Samen ontbijten, lunchen, dineren, koffiedrinken met de tegenstanders,’s avonds bowlen met zijn allen of stappen. Alles kan, maar niets is verplicht.” Folkers: “Tennis is makkelijk instapbaar. Ook al heb je het nooit gedaan, kun je op latere leeftijd prima op niveau komen.”

Jimmy Tigges