‘Studenten zijn niet lui’

Studenten moeten harder studeren, zegt staatssecretaris Mark Rutte in De Telegraaf. Een studieweek van 29 uur vindt hij niet zwaar genoeg. ISO-voorzitter Evelien van Roemburg is woedend over zijn uitspraken.

Universitaire studenten besteden gemiddeld 29 uur in de week aan hun studie. Aan het hbo zijn ze 37 uur per week bezig. Dat blijkt uit de jaarlijkse ‘Studentenmonitor’. Rechtenstudenten doen het minst. Zij volstaan met 24 uur studie per week. Geneeskundestudenten moeten het hardst werken: wekelijks 39 uur. Sommige studenten mogen dus best harder studeren, concludeert Rutte.

ISO-voorzitter Evelien van Roemburg is daar woedend over: “Als studenten 29 uur studeren, betekent dat niet dat ze de rest van de tijd in bed liggen en bier drinken. Ze doen ook ervaring op in commissies en bijbanen. Wil Rutte soms dat studenten niets naast hun studie doen of wil hij juist dat ze alle kansen krijgen?”

Maar waarom studeren studenten in het hbo harder dan aan de universiteit? “Komt door de contacturen”, zegt Van Roemburg. “Wij vinden dat er ook aan de universiteit meer contacturen moeten komen.” Maar daarmee bedoelt ze niet dat de universitaire studenten harder moeten studeren. Ze wil ook niet zeggen dat studenten in het hbo minder hard moeten studeren. “Ze moeten het zelf weten.”

Aan de gezondheidstudies besteden de wo-studenten 39 uur in de week en hbo-studenten zelfs 42 uur. Sommige technische studies staan bekend om hun hoge studielast. Je zou verwachten dat het ISO die studies wil verlichten. “Nee, want het moet een keuze van de student blijven”, zegt Van Roemburg. “Als je een technische studie kiest, weet je waar je aan begint.”

Ze wil maar zeggen dat een student die acht jaar lang twintig uur in de week studeert niet slechter is dan een student die vier jaar lang veertig uur in de week studeert. “Dan doe je uiteindelijk hetzelfde. Hoe hard je studeert zegt niets over hoe waardevol je bent. Rutte moet eens ophouden met studenten lui te noemen.”

Uit de jaarlijkse studentenmonitor blijkt dat slechts drie procent van de studenten een hoge werkdruk ervaart. Ook dat zegt niets, volgens Van Roemburg. “Ik werk heel hard, nu ik ISO-voorzitter ben. Ik werk meer dan veertig uur in de week. Toch ervaar ik helemaal geen hoge werkdruk.” (HOP)