Studenten zijn bezorgd over leerrechten

Delftse studenten maken zich ernstig zorgen over de leerrechten. De Tweede Kamer bepaalde dinsdag dat studenten vanaf september 2007 maximaal twee jaar studievertraging mogen oplopen. Daarna moeten ze meer collegegeld betalen.

Studenten krijgen voortaan leerrechten, een soort onderwijstegoedbonnen voor de normale duur van hun studie, plus twee jaar. Als de leerrechten op zijn, mogen hogere onderwijsinstellingen tot 2012 maximaal drieduizend euro collegegeld vragen. De Tweede Kamer beslist na 2012 of dit bedrag omhoog kan.

“Ik schrik ervan”, zegt derdejaars werktuigbouwkunde Karin Hoetmer. “Ik vind het wel erg kort, twee jaar uitloop. Dat je acht jaar over je studie mag doen, lijkt me veel redelijker.”

Ook Michiel Leek, vierdejaars bouwkunde, maakt zich zorgen. “Ik wil graag twee masters gaan volgen, dan ben ik in totaal al snel zeven jaar bezig. Dan wordt het wel heel krap om nog op tijd klaar te zijn. Ik denk dat ik er nu voor kies om maar één master te volgen.”

Maar er zijn ook andere geluiden in de TU-wijk, al zijn deze studenten in de minderheid. “Twee jaar studie-uitloop vind ik nog veel”, zegt masterstudent elektrotechniek Sander Kootkar. “Je mag er 40 procent langer over doen. Als je normaal je best doet, moet je binnen zeven jaar klaar kunnen zijn.”

Voorzitter van de studentenraad, Suze Ann Bakker, is niet te spreken over de in haar ogen korte uitloop die Delftse studenten krijgen. “In Delft doen studenten gemiddeld 7,2 jaar over hun studie, dus ik ben er niet blij mee. Vijfjarige opleidingen hebben evenveel uitloop als vierjarige opleidingen, dat vind ik oneerlijk. Ik vrees dat dit aankomende studenten afschrikt.”

Ook bepaalde de Tweede Kamer dat studenten per maand van studie mogen wisselen. De studenten zijn tevreden dat ze bij een verkeerde studiekeuze, minder vertraging oplopen. “Maar ik vraag me af waar het voor nodig is als je verder gevorderd bent,” zegt Hoetmer. “Wie wil er nou per maand van studie wisselen, daar heb je toch niets aan?” (RV)