Studenten zetten zich in voor bewoners Buitenhof

Hoe verbind je inwoners van de Delftse wijk Buitenhof met elkaar én met de stad? Honoursstudenten van de TU Delft presenteerden onlangs hun ideeën.

In de voormalige kantine van voetbalclub Delfia presenteren TU Delft honoursstudenten hun eindprojecten. (Foto's: TU Delft/Fred Ernst)

Het voormalig sportcomplex van voetbalclub D.F.C. Delfia oogt desolaat. Doelpalen staan er al lang niet meer en onkruid schiet uit de grond. Waar de club onlangs zijn intrek nam bij stadsgenoot Full Speed, heeft de voormalige kantine nog geen nieuwe bestemming. Daar hopen studenten die vanuit het TU Delft-honoursprogramma de module Persoonlijk Leiderschap volgden, verandering in te brengen. Door het complex te gebruiken als pop-uplocatie willen zij de sociale cohesie in Buitenhof vergroten. Woensdag 3 april presenteerden vijf groepen hun plannen: Building Blocks, Nobis, De Buitenhoveniers, Samen.Werken. en Head Start.

Building Blocks
Shape your future

Studententeam Building Blocks constateerde dat kinderen in de Buitenhof van jongs af aan vaak een negatief beeld ontwikkelen over de politie. De studenten willen daar verandering in brengen door kinderen spelenderwijs te enthousiasmeren voor de politie. Hiervoor maken zij gebruik van gamification, het toepassen van spelelementen in een non-gaming omgeving. Deze spelelementen passen zij toe in onder andere een escape room en een virtual reality politieacademie.

Nobis
Samen is het antwoord!

Als je maar vaak genoeg hoort dat je in een criminele wijk woont, dan identificeer jij je daar op den duur mee. Nobis, Latijn voor ‘voor ons, door ons’, wil door middel van kunst de waardering van bewoners voor de wijk vergroten. Als voorbeeld namen ze Boa Mistura, een kunstenaarscollectief dat overal ter wereld wijken opvrolijkt door middel van grote muurschilderingen. De groep creëerde draagvlak dankzij toestemming van woningbouwvereniging Woonbron en de gemeente Delft. De studenten beginnen in samenwerking met kunstenaarscollectief Hiphop in je smoel nog dit jaar aan de eerste muurschildering op de Chopinlaan.

De Buitenhoveniers
Het groeit en bloeit in de Buitenhof

Sociale cohesie bevorderen én bijdragen aan een gezonde leefstijl. Studententeam De Buitenhoveniers wil bewoners samen laten werken aan het planten en oogsten van bloemen en groenten. De groep verdeelde het plan in drie fases: planten, oogsten en vieren. Bewoners planten en onderhouden tuintjes in grote plantenbakken op het terrein van Delfia. Vervolgens oogsten zij en vieren ze het behaalde succes. Bewoners koken en eten samen door een gerecht te maken uit hun eigen cultuur met producten die ze in eigen buurt kweken.

Samen.Werken.
Mogelijkheden voor iedereen

Kansen bieden aan creatieve en ondernemende vrouwen in Buitenhof. De doelgroep van team Samen.Werken is heel specifiek en levert niet direct een enthousiaste reactie op van de gemeente. Zij ziet liever niet dat er projecten voor alleen vrouwen worden opgezet. Toch wijst onderzoek van de groep uit dat hier wel degelijk behoefte aan is. Wat de groep wil bereiken? Dat talenten worden benut, de zelfredzaamheid wordt vergroot, werkloosheid neemt af en vrouwen zijn minder eenzaam omdat ze gelijkgestemden kunnen ontmoeten.

Head Start
Technisch gezien een voorsprong

De geografische afstand tussen Buitenhof en campus is slechts 2,5 kilometer, toch is de sociale kloof veel groter. Head Start zocht naar een verbindende factor tussen beide wijken: techniek. Door jonge kinderen op speelse wijze 21e-eeuwse vaardigheden als samenwerken en kritisch denken aan te leren ,hoopt de groep hen voor te bereiden op de banenmarkt van de toekomst. Als eerste project wil Head Start kinderen in groepen laten werken aan het bouwen van een waterraket.

Na afloop van de presentaties ging Nobis er met de winst vandoor. De groep hoopt het project binnen niet al te lange tijd verder vorm te geven. Voor de, slechts twee, aanwezige bewoners kan het niet snel genoeg beginnen. Volgens hen biedt de kantine zelfs ruimte aan álle projecten. Zij houden in ieder geval hun ogen open, want wie weet groeit er binnenkort meer dan alleen onkruid op het voormalig voetbalveld.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl