Studenten wonen bewust buiten Delft

Studenten die buiten Delft wonen kiezen hier bewust voor; het ligt niet aan het woonklimaat in de stad. Dat is de belangrijkste conclusie van een onderzoek dat het OTB verrichtte onder studenten die buiten Delft wonen.

br />
De opdrachtgever, het college van bestuur, heeft het rapport niet aanvaard. Het vindt dat het onderzoeksinstituut OTB vragen onbeantwoord laat. Het college wilde onder meer weten waarom bijna de helft van de TU-studenten niet in Delft woont.

De meeste studenten die buiten Delft verblijven, wonen bij hun ouders, zo komt uit het onderzoek naar voren. De gemiddelde afstand is drie kwartier reizen. Veel studenten die zelfstandig elders wonen denken – onterecht – dat ze goedkoper uit zijn; Delft heeft een duur imago.

Vooral tweede- en derdejaars studenten die bij hun ouders wonen blijken nog te willen verhuizen. Ouderejaars wonen al zo lang ergens anders, waar ze hun vrienden en kennissen hebben, dat ze daartoe bijna niet over te halen zijn, meldt het OTB-onderzoek.

Onderzoeksmedewerker Frans van der Zon: ,,Omdat het een bewuste keuze is van veel studenten om buiten Delft te wonen, is het moeilijk hen van gedachten te laten veranderen. Het ligt niet aan het aanbod van kamers, of de prijs ervan. En als er geen vraag is, heeft het geen zin aanbod te creëren.” (B.v.D.)