Studenten willen zich uit lockdown hacken

Laat de energiedrankjes maar aanrukken. Studenten gaan tijdens een weekend-hackaton data over voetgangers crunchen in de hoop een uitweg uit de campus-lockdown te vinden.

Op 8 en 9 mei gaan tientallen studenten data kraken in de TU Library. (Afbeelding: Jasper Poortvliet)

Met apps en sensoren in de bibliotheek hebben verkeersdeskundigen van de TU de afgelopen maanden een schat aan data verzameld over de bezoekersstromen in de TU Library. Hoe dicht komen mensen bij elkaar in de buurt, hoe lang blijven ze in elkaars nabijheid, wat zijn de kritieke punten en momenten? Uit het onderzoek bleek dat 220 mensen tegelijk binnen kunnen zijn zonder dat zich noemenswaardige problemen voordoen: zonder dat de anderhalvemeter-richtlijn in het geding komt.

Maar er valt nog veel meer te destilleren uit de gegevens, denken studenten transport & planning van het studieverenigingsdispuut Verkeer (Civiele Techniek en Geowetenschappen). Ze organiseren een hackaton op zaterdag 8 en zondag 9 mei om met een frisse blik naar de data te kijken. Ze hopen creatieve plannen te ontwikkelen waarmee de campus zo snel mogelijk van het slot kan. De studenten zoeken nog deelnemers, aanmelden kan via het emailadres onderaan dit artikel.

In modellen gieten
“Al die gegevens over de wijze waarop mensen zich door de TU Library verplaatsen, kunnen we wellicht in modellen gieten”, zegt student Jasper Poortvliet, die het plan voor de hackaton bedacht. Hij denkt hardop: “Misschien kunnen we die modellen vervolgens loslaten op andere gebouwen op de campus. Je moet dan de parameters aanpassen, zoals aantal vierkante meter, locaties van toiletten, de lengte van gangen en de plek van de coffee corner.”

Maar de hackathon gaat verder dan alleen modellen bouwen. “Apps en fysieke producten; eigenlijk alles wat de deelnemers maar kunnen bedenken om studentenstromen te managen is welkom.”

Pizza en energiedrankjes
Poortvliet en zijn medestudenten van het dispuut Verkeer hopen op 8 en 9 mei een legertje van vijftig hackers te verwelkomen, van allerlei verschillende studierichtingen. Opgesplitst in groepjes, en na te zijn getest op corona, laten zij zich twee volle werkdagen, van 8 uur ’s ochtends tot 8 uur ’s avonds opsluiten in de bibliotheek.

Ze zullen zich laven aan pizza en energiedrankjes en met bleke gezichten, turend naar beeldschermen, het hoofd breken over de anderhalvemeter-regel en hoe de mensenmassa’s op de campus in dat keurslijf te persen zijn. “Prima als het zo’n weekend wordt”, zegt Poortvliet. “Dan beschouw ik de hackaton als geslaagd.”

Aanmelden en vragen: j.f.poortvliet@student.tudelft.nl

Redacteur Tomas van Dijk