Studenten willen topmasters voor bollebozen

Een ruime meerderheid van de Nederlandse studenten heeft geen bezwaar tegen selectie bij toekomstige topopleidingen. Het interstedelijk studentenoverleg (ISO) ondervroeg zestienhonderd studenten over de invoering van het bachelor-mastermodel, het nieuwe stelsel dat vanaf 2002 in het hoger onderwijs wordt ingevoerd.

br />
Volgens de bond blijken verreweg de meeste universitaire studenten (93 procent) voorstanders van topmasters, waar getalenteerde studenten college krijgen van de beste professoren die de universiteit in huis heeft. Van de ondervraagden liet 38 procent weten zo’n ‘pluspakket’ zeker zelf te willen volgen. Eenzelfde percentage zou dat overwegen.

De tegenstanders van topmasters delen de vrees van de bond dat een ‘gewone’ masterfase erbij verbleekt en het diploma zijn waarde verliest.

Selecteren voor de topmaster mag, vindt driekwart van de studenten in het wetenschappelijk onderwijs. Vooral motivatie zou in die selectie een rol moeten spelen. De uitkomst mag volgens het ISO niet worden uitgelegd als steun voor selectie in het ‘normale’ onderwijs. De ondervraagde studenten zijn zich volgens de bond niet bewust van het gevaar dat selectie op grote schaal in het onderwijs wordt ingevoerd, waarschuwt de bond. (HOP/WvD)