Studenten willen boeken houden

Digitale leermiddelen worden steeds vaker gebruikt, ook op de TU. Twee op de drie studenten vinden het echter een probleem als boeken zouden verdwijnen, blijkt uit een enquête van Oras.

De studentenraadsfractie ging vorige maand langs alle faculteiten om studenten te vragen wat zij van hun huidige onderwijs met klassieke hoorcolleges vinden. De ruim 1700 studenten die de enquête invulden waren niet overenthousiast, maar ook niet uitgesproken negatief.

Tweederde zegt het een probleem te vinden als boeken zouden verdwijnen. Opmerkelijk was dat bij technische informatica de meeste ondervraagde studenten het geen probleem vinden als boeken zouden verdwijnen.

TU-studenten vinden hun huidige colleges ‘redelijk’ leerzaam en motiverend, hoewel opvalt dat studenten bij de faculteit Industrieel Ontwerpen (IO) daar wat negatiever over zijn. Volgens Lex Razoux Schultz van Oras zou dat aan de cultuur bij IO kunnen liggen. “Sommige studenten zijn daar iets kritischer, maar de resultaten zijn voor ons niet significant genoeg om actie te ondernemen.”

Op de vraag of de colleges interactief zijn verschillen studenten nogal van mening, maar het merendeel reageert hierop met de optie ‘neutraal’. Interactie werkt niet altijd bij grote groepen en het ligt volgens studenten aan de docent of er interactie is of niet. Volgens Oras gaven veel studenten aan dat juist docenten de bepalende factor zijn voor goed onderwijs. Een goed college, zo vinden studenten, is een toevoeging op studieboeken en leerzamer dan alleen een PowerPointpresentatie doornemen.

De studenten geven in de enquête aan dat het tempo van colleges in het begin te laag ligt. Ook zouden colleges wel wat korter mogen duren. Meerdere korte pauzes inlassen was een van de tips die studenten gaven, omdat ze drie kwartier te lang vinden om hun aandacht erbij te houden.

Colleges zouden ook wat uitdagender mogen, vinden vooral studenten bouwkunde. Op de vraag hoe colleges beter of interessanter zijn te maken, konden studenten meerdere antwoorden invullen. Een ruime meerderheid (58 procent) vond dat docenten meer actuele praktijkvoorbeelden zouden mogen gebruiken. Daarnaast willen studenten meer interactie met de docent (44 procent) en wil een op de drie dat studiemateriaal voor aanvang van het college al online staat en dat groepen kleiner worden.

Al met al concludeert Oras dat er geen sprake is van schokkende resultaten of van faculteiten die onder de maat presteren. De fractie wil de resultaten gebruiken bij discussies over blended learning (een mix van online en campusonderwijs) en onderwijsinnovatie. “De TU geeft nu al een aantal vakken ‘blended’ en denkt er over dat bij meer vakken te gaan doen, maar soms is daarbij alles online met hoorcolleges”, zegt Razoux Schultz.