Studenten vinden steeds makkelijker kamer

Hoewel veel eerstejaars nog op zoek zijn naar nieuwe woonruimte, valt het dit jaar mee met de kamernood. Met een huis van bierkratten, gebouwd op de nieuwbouwlocatie Leidsche Rijn, vestigt de stichting jongerenhuisvesting Utrecht sinds maandag de aandacht op de woningnood onder eerstejaars.

Ook Amsterdam doet mee aan de ‘landelijke’ kamerweek. Maar in de rest van het land blijft het stil. Daar is dan ook nauwelijks sprake van kamernood. Volgens de Keuzegids Hoger Onderwijs, die dit voorjaar een enquête hield onder 12.500 studenten, is het in steden als Enschede, Tilburg, Wageningen, Eindhoven en Groningen vrij eenvoudig om een kamer te vinden. ,,Alleen in Utrecht, Amsterdam en Haarlem kun je spreken van langdurige kamernood,” zegt de redactie van de Keuzegids, die in oktober zal verschijnen. Delft krijgt een krappe voldoende van de studenten en belandt daarmee onderin de middenmoot.

Frans van der Zon, hoofd van de afdeling woondiensten van de Delftse studentenhuisvester Duwo, verwacht dat de fanatieke zoekers op 1 oktober wel een kamer hebben en dat de markt rond Kerst in evenwicht is. ,,Het blijft moeilijk om bij aanvang van de studie al een kamer te vinden. Daar willen we de komende jaren verandering in brengen door extra woningen te bouwen in de TU-wijk.” (HOP/MtW,MS)

Met een huis van bierkratten, gebouwd op de nieuwbouwlocatie Leidsche Rijn, vestigt de stichting jongerenhuisvesting Utrecht sinds maandag de aandacht op de woningnood onder eerstejaars. Wel een beetje stigmatiserend, geeft woordvoerder Marjan Schuring van de stichting toe. ,,Maar het gaat om ecologisch bier,” vergoeilijkt ze.