Studenten vinden kwaliteit onbelangrijk

De helft van de eerstejaars studenten heeft blind een opleiding gekozen.De studenten vinden de reistijd naar hogeschool of universiteit belangrijker dan de kwaliteit.

Dit blijkt uit een enquête van onderzoeksinstituut NIPO voor De Volkskrant.

De helft van de 428 geënquêteerden gaat ervan uit dat het niveau van opleidingen overal hetzelfde is. Een kwart zegt geen tijd te hebben om zich vooraf in de kwaliteit te verdiepen.

De meesten hebben bij hun zoektocht naar een opleiding slechts één hogeschool of universiteit bezocht. Zo’n kwart van de eerstejaars heeft zijn keuze gemaakt op basis van de gunstige reistijd.

Van de 27 procent van de studenten die zich vooraf wel in de kwaliteit van opleidingen hebben verdiept, noemt ruim een kwart de Keuzegids Hoger Onderwijs als informatiebron. Iets minder zijn bij de onderwijsinstellingen zelf te rade gegaan. (HOP)

De helft van de eerstejaars studenten heeft blind een opleiding gekozen.

De studenten vinden de reistijd naar hogeschool of universiteit belangrijker dan de kwaliteit. Dit blijkt uit een enquête van onderzoeksinstituut NIPO voor De Volkskrant.