Studenten verspreiden gratis schriften op de campus

Gratis schriften, gefinancierd door advertenties op de kaft. Wat begon als een klein project, is inmiddels uitgegroeid tot een heuse business. Bedenker Henry Tang vertelt.

Het team van studenten achter Gratisschriften.nl. (Foto: Maartje Rempt)

“We hadden niet verwacht dat het zo groot zou worden”, lacht Tang. Bij de start van dit collegejaar verspreidde het team van Gratisschriften.nl zo’n negenduizend schriften op de campus. De student technische natuurkunde bedacht het concept anderhalf jaar geleden met zijn studiegenoot Lauren Vierhoven. “In Delft gebruiken studenten veel schriften. Daar wilden we op inspelen. En we wisten dat er vanuit het bedrijfsleven veel vraag is naar technisch talent. Die bedrijven willen graag adverteren onder TU-studenten.”

Aanpassingen

In eerste instantie konden studenten zich aanmelden als abonnee van de gratis schriften. “We lieten de schriften dan thuisbezorgen. Dit werd meteen heel populair. Maar de verzendkosten hiervan waren vrij hoog, dus daar zijn we weer mee gestopt”, vertelt Tang. Het enthousiasme vanuit de studenten gaf de oprichters wel de bevestiging dat er vraag was naar de schriften. “In plaats van thuisbezorging zijn we de schriften toen op de campus gaan uitdelen.”

De laatst uitgedeelde editie van de schriften. (Foto: Henry Tang)

Alle schriften hebben inmiddels hetzelfde ontwerp. Eerder maakten ze meerdere varianten, waarbij verschillende studies een eigen ontwerp kregen. “We keken per studie welke bedrijven potentiële werkgevers waren en benaderden die bedrijven. Studenten informatica kregen dus een ander schrift dan studenten civiele techniek.” ​​​Dit had tot gevolg dat er voor het verspreiden van de schriften meer dan vijftig man nodig waren om de schriften aan de juiste studenten uit te delen. “Dat was niet ideaal, dus hebben we het idee aangepast. We hebben nu algemenere adverteerders gezocht, die zich kunnen richten op alle studenten. Per kwartaal verspreiden ze ongeveer tienduizend schriften op de campus.

Commercieel

Wat houdt het team, dat inmiddels zes man sterk is, er zelf aan over? “We zijn een commercieel bedrijf”, zegt Tang. “Maar veel geld verdienen is niet ons hoofddoel. We doen het ook voor de ervaring, net als bij commissies die je naast je studie doet. Het kost veel tijd, dus als je het voor het geld doet, kun je beter in een supermarkt gaan werken.”

Mirjam van der Ploeg / Stagiaire