Studenten versmaden belastingteruggave

Studenten met een bijbaan lopen honderden euro’s mis doordat ze geen belasting terugvragen. Dat meldt dagblad De Pers.

Het ziekenhuis overweegt te vertrekken van de huidige locatie aan de Reinier de Graafweg. Nieuwbouwplannen op die plek blijken te duur. Eén van de opties is verhuizen richting TU. “We willen het ziekenhuis het liefst in de buurt van de geplande protonenkliniek hebben”, zegt Jaap van den Heuvel, voorzitter van de Raad van Bestuur van het RdGG.
De TU heeft plannen om een protonenkliniek te beginnen naast het Reactor Instituut Delft. In de kliniek kunnen kankerpatiënten bestraald worden met protonen. Het is nog de vraag of de protonenkliniek er komt. Investeerders willen eerst afwachten welke behandelingen vergoed worden. Dat wordt dit jaar bepaald door minister Klink van Volksgezondheid. Daarvoor werkt de universiteit samen met het Erasmus Universitair Medisch Centrum Rotterdam, het Nederlands Kanker Instituut/Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis en het Leids Universitair Medisch Centrum. Het RdGG denkt erover ook partner te worden. “Voor patiënten is het beter om een protonenkliniek naast het ziekenhuis te hebben. Je behandelt daar natuurlijk geen mensen die niets mankeren. Als mensen bestraald worden en hartproblemen krijgen, is het niet handig als ze nog in een ambulance moeten naar een ziekenhuis vijftig kilometer verderop”, zegt Van den Heuvel. “Het gaat ons ook om de beeldvorming.” Nu het ziekenhuis noodgedwongen op zoek moet naar een nieuwe locatie wil hij deze kans aangrijpen om met de TU samen te werken. “Het is strategisch een heel interessante optie.”
Ook op andere terreinen wil hij met de TU samenwerken. “Bijvoorbeeld met medisch technologen. Het geneeskundig beroep wordt immers steeds technischer en de apparatuur ingewikkelder.” De gesprekken tussen het RdGG en de TU zijn nog informeel en oriënterend, zegt Van den Heuvel. Over een exacte plek valt daarom nog niets te zeggen.

Belastingteruggave

Ze zouden al snel twee- à driehonderd euro kunnen terugkrijgen, maar zijn er te slordig voor. Studenten vragen geen belasting terug of vergeten aftrekposten: studieboeken, een computer, een studiereis enzovoorts. Maar ook het collegegeld: dat mag je van de belasting aftrekken als je geen basisbeurs meer ontvangt.

Een deel van de studenten zou een verkeerd teruggavebiljet invullen: een TJ-biljet voor jongeren tot 29 jaar, in plaats van het uitgebreidere T-biljet. Ook dat scheelt geld.

Het is niet bekend om hoeveel studenten het precies gaat, maar in 2008 herinnerde de belastingdienst ongeveer 430 duizend mensen – vooral jongeren – eraan dat ze voor belastingteruggave in aanmerking kwamen. Veertig procent vroeg alsnog belasting terug, maar zestig procent liet het erbij zitten.

Wie er recht op heeft, mag tot vijf jaar na dato nog belasting terugvragen.