Studenten Utrecht in actie

Het Studenten Actie Comité Utrecht (SACU) houdt morgen een manifestatie tegen de aangekondigde bezuinigingen op onderwijs van het kabinet.

De overstap zal niet vlekkeloos verlopen, voorspelt reizigersvereniging ROVER. “De afgelopen maanden kregen we dagelijks nog tientallen klachten binnen, en dat getal loopt vandaag flink op,” aldus woordvoerder Chris Vonk. “Sommige studenten hebben nog steeds geen kaart, of de verkeerde, een week- in plaats van een weekendkaart. Soms staat er een andere pasfoto op, zelfs dat komt voor.”

“We hebben iedereen die er recht op heeft een kaart gestuurd,” verzekert Rob Sebes, woordvoerder van het coördinatiepunt van de ov-chipkaart. “De groep studenten die er nog geen heeft is heel klein, minder dan 1 procent van het totaal.” Maar, geeft hij toe: “Met meer dan 600 duizend studenten zou het zomaar om honderden tot duizenden studenten kunnen gaan.”

Ongeveer veertigduizend studenten hebben wel een kaart, maar deze nog niet geactiveerd. “De helft wíl de kaart nog niet activeren”, legt Sebes uit. “Omdat ze hem niet nodig hebben, of de kaart alleen op een vast moment gebruiken: ze gaan bijvoorbeeld één keer per maand naar hun ouders, en laden hem dan pas op. Studenten die hun kaart wel willen gebruiken, maar dat niet kunnen, mogen hun reiskosten bij ons declareren.”

“Studenten zonder chipkaart kunnen het beste een kaartje kopen en de kosten declareren,” beaamt Vonk van ROVER. “Dan krijgen ze hun geld gewoon terug.”

Volgens SACU wordt het onderwijs daardoor slechter, duurder en minder toegankelijk. Met de actie willen de studenten aangeven dat ze niet zullen rusten tot alle bezuinigingen op onderwijs zijn ingetrokken. Onderwijs is een recht en geen privilege, stelt de actiegroep die eind november is opgericht ‘om verzet te plegen tegen de bezuinigingsplannen van kabinet Rutte’.

Vervolg
De actie van morgen is een vervolg op de studentenmanifestatie van 21 januari en de reactie van het kabinet daarop. Het SACU is boos dat het kabinet zijn plannen niet gjeeft gewijzigd nadat 15.000 studenten op die vrijdag het Malieveld vulden.”De manifestatie in Den Haag op 21 januari heeft niet opgeleverd waar we op gehoopt hadden, maar heeft wel laten zien dat er veel studenten boos zijn over de bezuinigingen. Het is van groot belang dat we nu doorzetten om de plannen tegen te houden.”

Meer geld
De studenten vinden dat er in plaats van bezuinigen juist meer geld naar onderwijs moet gaan omdat onderzoek keer op keer uitwijst dat een investering in onderwijs zichzelf terugverdient.

Dubbelspel
De studenten verdenken het college van bestuur van de Universiteit Utrecht ervan niet onvoorwaardelijk op te komen voor de studenten. “Zeker nu bekend is geworden dat collegevoorzitters van verschillende onderwijsinstellingen actief hebben gelobbyd om studenten de volledige boete van 6000 euro bij studievertraging te laten betalen en de instellingen hiervan te vrijwaarden”, stellen ze in een persbericht. Het cvb van Utrecht zou dubbelspel spelen door ‘achter de rug van studenten dergelijke streken uit te halen’.