Studenten streden en leden

De temperaschildering van de oud-hoogleraar grondmechanica ,,getuigt van strijd en verschrikking en bevat tal van facetten uit de donkere bezettingstijd, geboden in een sterke visie die terstond gedachten aan onvervaarde moed oproept”, aldus het boek ‘TH 1905-1955’, dat de toenmalige TH uitgaf ter gelegenheid van haar vijftigjarig bestaan.

De persoon op de voorgrond symboliseert het verzet. De figuur in de lichtbundel geeft het ontdekt worden weer. De beelden daaromheen vormen de mogelijke gevolgen: neergeschoten worden, opsluiting, tewerkstelling in Duitsland en de terechtstelling voor het vuurpeloton.

De Josselin de Jong maakte het schilderij in 1946, na drie jaar gevangenschap in Duitsland, naar aanleiding van een prijsvraag die de TH uitschreef. Hij stortte zich volledig op zijn schilderwerk en ging in 1947 pas weer verder met zijn vakgebied. De eer voor het winnende kunstwerk ging echter naar de gedenkplaat die nu in de hal van het hoofdgebouw hangt.

Het kunstwerk van De Josselin de Jong belandde op de eerste verdieping van het oude hoofdgebouw aan de Oude Delft. ,,Niemand begreep wat mijn schilderij voorstelde”, zegt de 80-jarige oud-hoogleraar daarover nu.

Ongeveer dertig jaar nadat het hoofdgebouw verhuisde naar de Julianalaan, werd het kunstwerk verplaatst. De Josselin de Jong: ,,De TH heeft mijn schilderij eigenlijk nooit erkend als zijnde een verzetsstuk, maar na de verhuizing aanvaardde de TU het wel en ter verduidelijking heb ik het twee jaar geleden een titel gegeven.”

De omvang van het schilderij en de lichtinval maakten het nog wel moeilijk een nieuwe plek te vinden. Maar ‘Studenten streden en leden’ hangt nu definitief in het hoofdgebouw en de maker ervan hoopt dat iedereen die zijn schilderij bekijkt, even stilstaat bij het studentenverzet.

In het hoofdgebouw aan de Julianalaan hangt het indrukwekkende schilderij van prof.dr.ir. G. de Josselin de Jong getiteld ‘1940-1945 studenten streden en leden’. Het 49 jaar oude kunstwerk dient als herdenking aan het verzet van de Delftse studenten.