Studenten stellen ultimatum aan onderhandelaars

Binnen drie weken moeten de formerende partijen toezeggen dat ze de studiefinanciering op de schop gaan nemen. Anders volgen er acties, zeggen vakbonden LSVb en FNV.

Voor 26 oktober 12.00 uur willen vakbonden LSVb en FNV Young & United toezegging dat de financiering op de schop gaat. Anders volgen er acties. (Foto's: LSVb)

Ze plakten dinsdag een ultimatum op de deur van Het Logement in Den Haag, waar informateur Johan Remkes met VVD, D66, CDA en ChristenUnie over de vorming van een nieuw kabinet praat. Vóór 26 oktober 12.00 uur willen de studenten antwoord.

Ze willen niet zeggen wat voor acties ze in gedachten hebben. Dat moet een verrassing blijven voor de formerende partijen, zegt Ama Boahene van de Landelijke Studentenvakbond. “Maar het zal steviger zijn dan een paar ludieke acties.”

Beveiligers

Remkes deed niet open, maar volgens Boahene hebben beveiligers beloofd het ultimatum aan hem te overhandigen. De studentenbond en de jongerenvakbond willen dat studenten ‘schuldenvrij’ kunnen studeren.

Om te illustreren hoe snel de totale studieschuld in Nederland oploopt, speelden ze live een studieschuldenteller na. Ze stonden op een rijtje, allemaal met een getal voor zich, met een #nietmijnschuld-mascotte ernaast. De totale studieschuld bedraagt al ruim meer dan 22 miljard euro.

Eerder deden ze met andere jongerenorganisaties binnen de Sociaal Economische Raad (SER) een voorstel voor ‘studeren zonder druk’. Dat voorstel zou het uitgangspunt voor een nieuwe studiefinanciering moeten zijn, menen de demonstranten.

Compensatie

Daarin staat weinig over de compensatie van studenten die de basisbeurs zijn misgelopen. “Dat gaat sowieso een strijd worden”, zegt Boahene. “Sommige partijen willen daar veel te weinig geld voor uittrekken. Wij vinden dat studenten alsnog moeten krijgen wat ze aan basisbeurs zijn misgelopen.”

Overigens willen D66, CDA en ChristenUnie de studiefinanciering aanpakken, maar de VVD staat vierkant achter het huidige leenstelsel. Het kan daardoor nog even duren voordat er een nieuwe beurs komt.

HOP, Bas Belleman

HOP Hoger Onderwijs Persbureau