Studenten stappen naar de rechter

Studentenorganisaties ISO, LSVb en LKvV hebben deze week de Nederlandse Staat gedagvaard in een ultieme poging om de ‘langstudeerboete’ af te wenden.

Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) hebben woensdag 16 november samen met advocatenkantoor Stibbe een dagvaarding op de bus gedaan. Ze willen dat de rechter het verhoogde collegegeld voor langstudeerders tegenhoudt.

ISO-voorzitter Sebastiaan Hameleers vindt het vooral kwalijk dat staatssecretaris Zijlstra niet van een boete wil spreken. “In principe kun je het collegegeld als scholingsuitgaven van de belasting aftrekken, maar voor de langstudeermaatregel wordt een uitzondering gemaakt: de verhoging is niet aftrekbaar. Dan is het toch duidelijk dat het om een boete gaat?”

Zo hebben de studenten nog veel meer argumenten. Advocatenkantoor Stibbe schreef op hun verzoek eerder dit jaar een rapport over alle juridische haken en ogen van de maatregel. De wet zou bijvoorbeeld het rechtszekerheidsbeginsel schenden en langstudeerders discrimineren.

De studenten stellen dat staatssecretaris Zijlstra de wet aan zijn laars lapt en ‘de menselijke maat’ uit het oog verliest. Als er inderdaad sprake is van een boete, zoals Hameleers zegt, dan is de langstudeermaatregel in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Want daarin staat dat mensen niet met terugwerkende kracht mogen worden veroordeeld voor iets wat nog niet strafbaar was toen ze het deden. Maar de ‘langstudeerboete’ wordt ook opgelegd aan studenten die hun vertraging opliepen voordat de wet was aangenomen.

Daar komt volgens de studenten bij dat er geen ‘redelijk overgangsrecht voor de huidige student’ is ingebouwd in de wet. ‘De boete brengt de toegang tot het hoger onderwijs in gevaar’, aldus een gezamenlijk persbericht van de studenten.

In de wet worden deeltijdstudenten bovendien over één kam geschoren met voltijdstudenten, stellen de studentenorganisaties. Zij vrezen dat studeren in deeltijd daarmee vrijwel onmogelijk wordt. Of die soep zo heet wordt gegeten, is echter maar de vraag. De Eerste Kamer heeft bij de behandeling van de wet in juli immers unaniem een motie aangenomen die de regering opriep ervoor te zorgen dat de maatregelen tegen de langstudeerders de deeltijdstudent niet buitensporig zouden treffen.

Zoals het er nu naar uit ziet zal de langstudeerboete met ingang van 1 september 2012 effectief in werking treden. De studentenorganisaties hopen dat de rechter vóór die tijd meer duidelijkheid heeft kunnen geven aan studenten. Ze laten weten het proces met vertrouwen tegemoet te zien.

‘Boete’ nog hoger dan gedacht

In de voorbereiding van de dagvaarding ontdekte voorzitter Sebastiaan Hameleers van het ISO dat het tarief voor langstudeerders al meteen hoger is dan Zijlstra heeft beloofd. De collegegelden worden immers ieder jaar aan de inflatie aangepast, dus de langstudeerboete ook. Het verschil is 63 euro. Langstudeerders gaan komend studiejaar dus geen drieduizend euro extra betalen, maar 3063 euro. Met de rechtszaak hopen studenten het hele bedrag van tafel te krijgen.

Zijlstra ligt niet wakker van dagvaarding

‘Ik zweer sociale media voor een week af. Eens kijken hoe #verslaafd ik ben. Dag twitter, facebook, linkedin, tot volgende week.’ Met dit bericht begon mijn experiment: kan ik wegblijven van de sociale media of ben ik verslaafd? Vandaag is het vier dagen verder, tijd om de stand op te nemen. Een verhaal van verleiding, verslaving en innerlijke strijd.
Verleid ben ik zeker deze week. Mijn lieve voetbalvriendinnetje Marlies vertelt mij over enthousiaste reacties op het facebookbericht dat ik geen sociale media gebruik. Alles in mij schreeuwt: dit wil ik lezen! Daarnaast ging ik naar het flatfeest. Hier sta ik vrolijk met Jan en alleman op de foto. IJdelheid is een van mijn favoriete zondes; wie weet sta ik getagged op een foto, actief scheelkijkend met donkerrode wijntanden; een bierbevlekt shirt en omhoogstekend haar. Help! Ten slotte werk ik mezelf tegen. Gisteren zag ik ‘The Social Network’. Een ex-vriendje kon geen films kijken waarin gerookt werd zonder zelf kettingrokend mee te puffen. En ja, ook ik had het moeilijk om weg te blijven van het blauwe online beest, in die anderhalf uur dat mensen enthousiast over facebook babbelen.
Volgens wikipedia zijn afhankelijkheid en ontwenningsverschijnselen sleutelbegrippen bij verslaving. Afhankelijkheid: check! Ik mis de nieuwtjes enorm die ik normaal via twitter binnen krijg. Ook weet ik niet hoe het gaat met mijn vriendjes aan de andere kant van de wereld. Daarnaast heb ik ernstige ontwenningsverschijnselen. Woensdagochtend werd ik wakker, startte mijn laptop en typte slaapdronken facebook in de adressenbalk. De enterknop is nog nooit zo verleidelijk geweest.
Verslaafd? check! Slecht nieuws, ik zondigde tijdens het schrijven van deze column. De beginquote haalde ik van twitter. Toen bekeek ik ook maar even de laatste tweets. Hiermee verlies ik de innerlijke strijd om een week lang geen sociale media te gebruiken. In de toekomst, wanneer ruggengraat te koop is per meter, ben ik de eerste afnemer.