‘Studenten staan liever rood’

De in het regeerakkoord aangekondigde honderd gulden die studenten in de toekomst extra kunnen lenen, zetten volgens het Nibud geen zoden aan de dijk.

,,Alleen studenten die al lenen, kunnen honderd gulden extra krijgen”, legt Nibud-woordvoerder Brenda van Dam de passage in het regeerakkoord uit. ,,Het gros van de studenten leent niet en zal ook maar weinig van het extra geld merken. Studenten staan liever rood.”

Uit een internet-onderzoek van Nibud en Intermediair (zie elders op deze pagina) blijkt dat veel studenten fors bijverdienen om rond te komen, maar dat ze uiteindelijk weinig overhouden. Aan ‘gezellige’ dingen gaat veel geld op. ,,Voor uitwonende studenten is dat belangrijk”, zegt Van Dam. ,,Die moeten een nieuw netwerk opbouwen en nieuwe vrienden maken, terwijl thuiswonende studenten nog de gezelligheid van thuis hebben.”

Hoeveel geld de ondervraagde studenten uitgeven aan uitgaan, gemiddeld vijftig tot 75 gulden per maand, vindt Van Dam meevallen. ,,Dat is aanzienlijk minder dan iemand die werkt en gaat stappen.”

Volgens Van Dam is het voor de meeste studenten niet duidelijk hoe ze om moeten gaan met de stufi. ,,Studenten hebben weinig zicht op hun inkomsten en uitgaven en vooral hoe deze zich verhouden. Als ze dat inzicht wel zouden hebben, is het ook voor ouders duidelijker hoeveel ze moeten bijdragen aan de studie.” Het Nibud krijgt veel vragen van ouders over hoeveel zij zoon of dochter moeten toesteken. Een vast bedrag daarvoor is er niet.

Maar ook als de inkomsten en uitgaven bekend zijn, is het probleem nog niet de wereld uit, aldus Van Dam. ,,Veel studenten vinden het gênant om bij hun ouders aan te kloppen en lenen vinden ze afschrikwekkend.”