Studenten richten schaatsvereniging op

Na twintig jaar kent de TU Delft weer een schaatsvereniging. Afgelopen week is op ijsbaan De Uithof in Den Haag voor het eerst een schaatstraining gegeven door de nieuw opgerichte Delftse vereniging ‘Effe Lekker Schaatsen’ (Els).

br />
Een TU-studentenschaatsvereniging is niet nieuw, maar de vorige is al lang geleden ter ziele gegaan. ,,Het laatste wat we in de archieven konden vinden over schaatsverenigingen komt uit de periode ’76-’78”, vertelt bestuurslid Rian van Daalen.

Het idee ontstond toen een van de huidige bestuursleden zich aanmeldde bij een ‘burgervereniging’. ,,Ze vond het zonde dat er in Delft geen vereniging voor studenten bestaat”, vertelt Van Daalen. ,,We zijn toen om tafel gaan zitten met de Delftse Studenten Sport Federatie (DSSF) en die waren wel geïnteresseerd.”

De animo onder de studenten is groot. Naar de eerste schaatstraining van Els kwamen 25 schaatsliefhebbers. En op een interesselijst die sinds maart in het sportcentrum hangt, schreven zich 100 belangstellenden in. ,,Ik ken veel mensen die wel schaatsen hebben, maar niemand om mee naar de schaatsbaan te gaan”, legt Van Daalen uit.

Door de grote belangsteling voor schaatsen gaf de oprichting van de vereniging in eerste instantie wat problemen. ,,De laatste paar jaar is het heel druk op de schaatsbanen. Bij veel verenigingen sta je jarenlang op een wachtlijst. Daarom was het moeilijk om een regeling te treffen met De Uithof. Er is gewoon te veel vraag naar ijs.”