Studenten protesteren tegen leenstelsel

De Landelijke Studentenvakbond protesteert vanmiddag opnieuw tegen het aangekondigde leenstelsel. Op de valreep, want naar verluidt zijn GroenLinks en D66 zo goed als akkoord met het afschaffen van de basisbeurs.

Voorbijgangers mogen vanmiddag op de ‘Kop van Jet’ slaan, kondigt de LSVb aan. Volgens voorzitter Jorien Janssen heeft het leenstelsel “desastreuze” gevolgen: “Dit is een duidelijke stap in de verkeerde richting, een leenstelsel heeft onacceptabele gevolgen. We willen de partijen verzoeken om met dit ridicule plan te stoppen nu het nog kan.”

De LSVb nodigt Kamerleden, senatoren en voorbijgangers uit om vanmiddag de hamer ter hand te nemen. De actie vindt rond lunchtijd plaats op het Plein in Den Haag.

Het akkoord tussen coalitiepartijen VVD en PvdA en GroenLinks en D66 is volgens bronnen bijna rond. Als de fractievoorzitters en minister Bussemaker er samen uitkomen, moet morgen duidelijk worden hoe het nieuwe leenstelsel er precies uit gaat zien.