Studenten ontwikkelen sportieve games

Voor het Computer Games Project ontwikkelden 2ejaars informaticastudenten games die uitnodigen tot contact maken, samenwerken en bewegen.

In de hal van EWI klinkt gelach en springen studenten met z’n drieën in de lucht. Anderen rennen heen en weer tussen tegels met QR-codes of trekken een sprint over een speelveld. Computergames zijn niet per definitie solistisch en passief, hoewel je dat makkelijk zou denken als je rondkijkt in een treincoupe of een wachtkamer.

Binnen het tweedejaars Computer Games Project kregen studenten van coördinator dr.ir. Rafael Bidarra (EWI) de opdracht een game te maken waarmee een wachtende menigte zich kan vermaken. Na veertien weken ontwerp en ontwikkeling waren op 19 juni vier spelen klaar voor presentatie aan belangstellenden, en dat werden er alsmaar meer in de EWI-hal.

The Chase werd ontwikkeld voor mensen die zich vervelen bij een supermarkt. Met z’n drieën kunnen ze in een spel een winkelwagen besturen door naar links of rechts te buigen of te springen. Een Kinect neemt de beweging waar en bestuurt de game. Spelers moeten tijdens de razende gang upgrades en bonussen scoren, maar pallets soep en bier ontwijken. Voordeel: iedereen kan meespelen en geen smartphone nodig.

Die zelfde uitnodigende simpelheid heeft TrapEm, een game waarbij spelers moeten proberen een losgebroken boef op een plein zodanig in te perken dat hij weer achter de tralies verdwijnt. Een camera hangt boven het speelveld, en vormt de schakel naar de computer. Tot vier spelers tegelijk kunnen de boef insluiten door over het speelveld heen en weer te rennen. Haast is geboden, want een botsing met de boef kost je het leven, nou ja: een van je levens. Een student verklaart opgelucht te zijn dat ze het spel op het laatst toch aan de praat hebben gekregen.

Paintrix gebruikt smartphones als verfkwast. Het speelveld bestaat uit twee tegelvlakken met QR-codes. Daarnaast zijn drie QR-tegels die dienen als verfpot; wanneer spelers hier een kleur scannen (rood, blauw of geel) krijgt de eerstvolgende tegel die ze scannen die kleur. Op beeldschermen verschijnt aan het begin van het spel een gekleurd geometrisch patroon dat de teams zo snel mogelijk via QR-tegels en smartphone moeten kopiëren. Het competitie-element zorgt ervoor dat spelers echt beginnen te rennen over het veld.

Iets rustiger qua opzet is de game CampusWar waar groepen spelers moeten samenwerken om gebouwen op de campus te veroveren door er ter plekke en met de hele groep een puzzel op te lossen. Lukt dat, dan heeft je groep het gebouw veroverd. Tot er een volgende groep komt die het beter doet. Het onderliggende doel is hier om mensen naar verschillende locaties te brengen en de campus te leren kennen.

Alle spellen zijn erin geslaagd om de virtuele en de fysieke werkelijkheid met elkaar te koppelen, maar het best is het spel Paintrix daarin geslaagd, vindt Bidarra. Paintrix wint de competitie omdat ze een goede uitdaging en spanning hebben bereikt en omdat het spel weinig uitleg vergt.

De First Penguin Award voor het team met een ambitie die groter bleek dan de capaciteiten gaat naar CampusWar omdat hun spel niet helemaal gereed is, maar het is wel de bedoeling om het spel na de zomer op de campus uit te brengen, mogelijk voor de Owee week.

CampusWar en Paintrix Live zijn ontwikkeld voor Android en op Google play te vinden.